Herec Karel Ondrka se proslavil v nezapomenutelném díle pořadu Prostřeno, který, jak se později ukázalo, vznik celý pod taktovkou Kazmy v rámci jeho One Man Show. Ačkoliv spolu dříve spolupracovali, dnes Karel nemůže Kazmu vystát. Nedává mu za vinu, že má společensky i profesně zničený život, nemůže ale přihlížet tomu, jak to stejné Kazma podle něj provádí dalším.
Herec poslal Kazmovi otevřený dopis, který zveřejnil na webu Kinobox.cz. Píše v něm, že ke Kazmovi se dostal poté, co ho v roce 2016 oslovil bývalý spolužák s nabídkou účinkovat v jedné z hlavních rolí v mediálním projektu, který se zapsal do historie jako Kazmovo hacknutí pořadu Prostřeno.
S vidinou slávy do toho Karel šel a chtěl se tak "vymezit proti divácké rezignaci a devalvaci kvality ze strany tvůrců, nabízejících tupou konzumní zábavu". Nikdo ale netušil, jak moc je to oba proslaví. V Karlově případě ale spíše negativně.
"Pokud jde o mě, je to spíše prokletí. Stal jsem se trofejí, bez možnosti bránit se vůči nedůstojnému chování ze strany fanoušků i zaměstnavatelů, a z veřejného i uměleckého života jsem se nakonec stáhnul. Rozvážím jídlo, což není práce snů, ale je poctivá. (...) Nekladu ti za vinu, že můj život šel společensky i profesně do hajzlu. Ta rozhodnutí jsem udělal sám a sám si za ně nesu zodpovědnost. Co ti kladu za vinu, je další fáze společenského rozkladu, kterou v tuto chvíli aktivně iniciuješ, manipulace veřejností a fakt, že k tomu zneužíváš médium, které je mi posvátné," napsal herec.
Čtěte také
Dnes se stydí za to, že před šesti lety byl součástí projektu, který skončil až nedávno vydaným filmem. "Namísto, abychom dosáhli společenské změny skrz ukázání rozdílu mezi kvalitou a nekvalitou, aktivovali jsme zcela novou populační skupinu. Ne hloupou, ale informačně nezodpovědnou, s nedostatkem sociálních zkušeností a zábran. Skupinu schopnou akceptovat cokoli kdykoli výměnou za trochu vzrušení, trochu adrenalinu. Skupinu tak ztracenou, že je vděčná za pocit sounáležitosti s něčím větším tak moc, že kvůli tomu upozadí vlastní důstojnost, mrhá vlastním časem i penězi. Skupinu, která v touze získat hrozně moc výměnou za co nejmíň už při hltání ani nepolyká. Rovnou si strká do krku trychtýř," napsal Karel.
Původně byl přitom jejich vztah úplně jiný. "V roce 2013 jsi zfetoval Zdeňka Macuru, v pytli ho naložil do vlaku, poslal ho bůhví kam, a i když to byl nakonec fejk, vydal jsi poměrně jasný statement. Definoval jsi, že dokážeš rozlišit, co je správné, a co ne. A dal jsi důrazně najevo, že uděláš cokoli, abys tuto hranici uhájil a dokázal ji svým divákům připomenout. I proto jsem na podzim roku 2016 akceptoval spolupráci na OMS. Bylo fascinující vidět tě při práci. Měl jsem v tebe důvěru a řekl jsem to mnohokrát," vzpomíná herec.
Pak seale něco změnilo a Kazmovi podle něj ani nedochází, co způsobil. "Máš vůbec kontakt s tím, co se děje v tebou tak vyzdvihované realitě? Že jsi v lidech probudil nejnižší pudy, totální davové šílenství, touhu po snadném zisku? Obrátil jsi je proti sobě, akorát jim to ještě nedošlo, ale to je jen otázka času. Lidé prodávají tvoje kartičky na bazarech, tvrdí, že jsou „viherni“ a chtějí za ně sto tisíc korun. Celé skupiny lidí nechávají všeho, opakovaně chodí na tvůj počin a pak cestují kamsi a doufají, že vyhrají. Hromada z nich není ani plnoletá. Kdosi vykoupil celý kinosál sám pro sebe. Co je tohle, když ne fanatismus a absolutní ztráta soudnosti v ekonomicky i společensky už tak dost vachrlaté době?" ptá se.
Podotýká, že Kazmovi nevyčítá, že natočil film a poslal ho do kina. Vyčítá mu nezodpovědnost a nabubřelost, s jakou s filmovým světem nakládá a staví se do jeho čela jako spasitel českého filmu. "Audiovizuální médium je neuvěřitelně mocný nástroj a v nesprávných rukou může být setsakra nebezpečný. A ty si s ním hraješ jako kluk, co poprvý dostal do ruky sirky a vůbec mu nedochází, že taky může podpálit celej barák," upozornil s tím, že Kazma má obrovskou moc, aby manipuloval časem pracujících lidí, kteří se snaží postarat se o svoji rodinu, což ukázal hon za zakopaným autem.
Čtěte také
Přesto se na film nakonec vydal a od plic jej zkritizoval. "Tvůj formát není ani zdaleka tak nový, jak by sis přál. Idea toho, že vylezeš z kina a můžeš něco vyhrát, je s námi už mnoho let. Je docela veselým paradoxem, že před tvým filmem běží v Cinema City spot, která říká, že na lístek do kina (jakýkoli) můžeš vyhrát ceny, včetně auta. Nemluvě o tom, že právní podmínky této soutěže jsou mnohem čitelnější než té tvojí. Jenom tenhle drobný detail staví tvoji snahu o přesah do reality do tak komického světla, že bejt tebou, šoupu nohama. Zrovna od tebe bych čekal, že si uděláš nějaký research a tohle si ohlídáš," píše Karel.
Film podle něj příběhem o trestném činu, spáchaném na sázkové kanceláři pomocí podvodů a lží a pointovaným osobní ztrátou a osobní vendetou, navrch vybízející k davovému šílenství hraničícímu s hazardní hrou, a upozorňuje, že nabádání k hazardu je trestný čin. Kazmovi ale podle Karla chybí nastavené zrcadlo a ztratil kontakt s realitou, o to více, kdy z One Man Show odešel Markus Krug.
Film je podle něj naprosto průměrný, obyčejný, nijak rafinovaný, ničím výjimečný. Jediné, v čem podle herce Kazma vyniká, je schopnost vybruslit z průserů, které si nasekal, a je podle něj logické, že potřebuje odvést pozornost od toho, co se skutečně děje. "Co ti kladu za vinu, je další fáze společenského rozkladu, kterou v tuto chvíli aktivně iniciuješ, manipulace veřejností a fakt, že k tomu zneužíváš médium, které je mi posvátné. Nemluvě o tom, že jsi zadupal svůj odkaz a zpronevěřil ses vlastním zásadám a zradil tak lidi, kteří ti věřili. Filmařina s sebou nese zodpovědnost za to, že nebudeš využívat výrazových prostředků k podvratné činnosti, jako je manipulace, propaganda a podprahové působení. Nasral jsi mě, opravdu moc a já nedokážu nečinně přihlížet. Dělám proto totéž, co jsem udělal v roce 2016. To, co považuju za správné," uzavřel herec.
Témata: Kamil Bartošek alias Kazma film ONEMANSHOW: The Movie Prostřeno