stars24.cz

Výrazný růst zákazníků, který vydrží až do Vánoc, očekávají dnes a o víkendu ředitelé brněnských nákupních center. Vánoční nákupy totiž dnes začínají takzvaným černým pátkem, kdy prodejci nabízejí zboží s poměrně výraznou slevou, nejčastěji mezi 20 a 30 procenty. Se slevami je budou nabízet i o víkendu. Odpoledne přišly do nákupních center tisíce lidí.

Každý obchodník má slevovou akci nastavenou jinak. Někteří zlevňují veškeré zboží, jiní vybrané. Někteří nabízejí slevu za nákup v určité hodnotě nebo nabízejí slevu na druhý produkt. Ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný však zákazníky nabádá, aby byli při slevových akcích obezřetní. Podle něj si mají dát pozor, aby cena na regále souhlasila s účtovanou cenou, případně obchodník láká na zboží, které nakonec nemá ani v nabídce, řekl ČTK. Proto i v těchto dnech bude inspekce obchodníky kontrolovat.

"Očekáváme, že o víkendu přijde o 30 procent více lidí ve srovnání s jinými víkendy v roce. Návštěvnost pak kulminuje poslední týden před Vánoci, kdy je proti běžným víkendům vyšší až o polovinu," řekl ředitel Galerie Vaňkovka Jan Borůvka.

O výši růstu zatím nechtěla spekulovat ředitelka Nákupního centra Královo Pole Jaroslava Kovárníková. "Určitě ale čekáme, že zákazníků bude hodně. Jde o celorepublikově promovanou akci, nahrává nám i počasí, které moc neláká ven, ale už se hodně ochladilo a lidé tak nějak začínají vnímat, že začíná čas předvánočních nákupů. Funguje i ekonomika a tržby obchodníků rostou celý rok ve srovnání s minulostí," řekla Kovárníková. Podle ní už začal být nárůst citelný od středy či čtvrtka, někteří obchodníci totiž začali zlevňovat s mírným předstihem.

Podle Borůvky se stal černý pátek startem vánočních nákupů v posledních dvou až třech letech. "Zákazníci si již nákupy plánují v očekávání slev. U nás jim nabízíme i doplňující služby a soutěže," vyjmenoval Borůvka akce na podporu a zpříjemnění nákupů.

Podle některých údajů se v současnosti na tržbách maloobchodu podílejí z deseti procent internetové obchody, v obchodních centrech však kvůli tomu nijaký propad nepociťují. "Trend však sledujeme a snažíme se nákup na internetu propojovat s kamennými obchody," řekl Borůvka. Kovárníková přisuzuje minimální vliv na tržby kamenných obchodů i založení lidí, kteří si v Česku často pro objednané zboží dojdou právě do obchodu a nenechávají si je poslat. "Peníze tak utratí v kamenném obchodě a ještě si koupí třeba něco navíc," uvedla Kovárníková.

Témata:

nákupy | Obchody | Brno | stars24.cz

Vstoupit do diskuse