Lidé se vracejí do obchodů s oděvy, prodeje nedosahují úrovně jako před krizí, ale vývoj je pozitivní, tvrdí obchodníci. Po počáteční zdrženlivosti v případě zkoušení oblečení s ním nyní již problém nemají.
Módní řetězec C&A hlásí zájem zákazníků o kolekci na jaro a léto. Na vybrané zboží poskytuje až 70procentní slevy. "Stejně jako v jiných maloobchodních odvětvích jsme stále ještě daleko od úrovně prodeje před krizí, ale i v tomto směru už můžeme pozorovat pozitivní trend," uvedl ředitel C&A pro Rakousko a region CEE Norbert W. Scheele. Strach ze zkoušení oděvů nebyl díky přijatým hygienickým opatřením podle něj po několika dnech po otevření téměř znatelný.
Značky Pietro Filipi a Kara, které mají převážnou část prodejen v obchodních centrech, první dva týdny po otevření měly 30procentní návštěvnost proti loňsku. Po otevření stravovacích zón, po 25. květnu, návštěvnost podle vedoucího sítě značek Ladislava Pštrose vzrostla o pětinu. "Samozřejmě ani nepomáhají neustálá nová postupná uvolňování v našem segmentu, protože zákazník nestíhá nová nařízení sledovat. Neví, jestli může zkoušet oblečení nebo ne, jestli musí mít roušku, zda jsou otevřené restaurace a kina. Jsou zmatení a chodit do obchodních center si i odvykli," uvedl. Na loňská čísla by se podle něj značky mohly vrátit na konci roku.
V Pietro Filipi podle Pštrose klesl obrat o 50 procent, v Kaře o 30. Prodejům v Kaře podle něj nahrává mimořádně chladné počasí, kožené produkty splňují poptávku zákazníka. "Když už k nám přijde (zákazník), tak nakoupí," doplnil.
Změnu zákaznického chování zaznamenal i internetový prodejce módy a doplňků Zoot. Před vyhlášením nouzového stavu podle ředitele společnosti Lukáše Uhla 70 až 80 procent objednávek mířilo do výdejen, kde si lidé mohou oblečení zkusit. Od poloviny března lidé podle něj dávali přednost dodání domů. Opatrnost byla znatelná ještě v květnu, kdy polovina objednávek byla zasílána lidem domů. "Teprve teď v průběhu června se situace vrací na úroveň před krizí, kdy opět převažují objednávky do výdejny. Ty opět tvoří zhruba 70 procent všech nákupů," uvedl.
Obavy ze zkoušení oblečení nezaznamenala nyní ani jedna ze 17 prodejen značkové sportovní módy a vybavení provozovaných společnosti ESPACE retail. Uvedl to majitel firmy Petr Peřina. Do jeho portfolia patří prodejny značek Vans, The North Face, Lee Wrangler, Puma & Under Armour a Kolovna.
Z důvodu zamezení šíření koronaviru byly prodejny s oděvy od 14. března zavřeny. První provozovny, do 2500 metrů čtverečních, se mohly otevřít 27. dubna. Lidé si v nich ale nesměli oblečení zkoušet. Obchodní centra a další velké prodejny se otevřely 11. května, od kdy je znovu možné oděvy v prodejnách po dezinfekci rukou vyzkoušet.