Patologové přišli se znepokojivou zprávou! Tohle covid dělá těžce nakaženým!

Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)

Autor: Adam Slabý, stars24.cz

18. listopadu 2020 12:55

Covid-19 může mít u pacientů s těžkým průběhem až devastační charakter. Odhalila to skupina patologů, která pitvala zemřelé s touto nemocí. Vědci v nové studii vysvětlili, že i vyléčení pacienti si mohou po nemoci odnést výrazně poškozené plíce, a to díky strukturálním změnám, ke kterým dochází na buněčné úrovni.

Vědci se zaměřili na odhalování jedné z dosud nezmapovaných oblastí. Pokoušeli se zjistit, proč někteří lidé mají nemoc déle než ostatní a trápí je vážnější následky i po vyléčení z nákazy.

Na podobný problém ostatně upozorňují například lékaři z Fakultní nemocnice Hradec Králové, kteří od léta systematicky sledují pacienty z Královéhradeckého kraje po prodělání onemocnění covid-19.

Lékaři se zaměřují na případné pozdní následky v oblasti plic a zjistili, že téměř polovina sledovaných pacientů měla ještě tři měsíce po nemoci respirační příznaky. U necelé poloviny z tohoto vzorku se jednalo o problémy s dýcháním.

Studie ukazuje, že je to dáno tím, že covid-19 nezpůsobuje pouze smrt infikovaných buněk, ale pravděpodobně po infekci zůstávají v plicích abnormální buňky, které působí pacientům obtíže až několik dalších měsíců.

Výzkum provedli vědci z londýnské King's College. Ti analyzovali vzorky tkáně z plic, srdce, jater a ledvin 41 pacientů, kteří zemřeli v italské univerzitní nemocnici v Terstu v období od února do dubna.

V tělech zemřelých neodhalili zjevné příznaky virové infekce nebo dlouhotrvajícího zánětu, zjistili ale, že choroba masivně ničí plíce a zdravé tkáně.

Jedním z důvodů, proč někteří nemocní trpí chorobou dlouho a mají dlouhou rekonvalescenci, je podle studie fakt, že při covidu-19 dochází k rozsáhlému ničení plicních tkání. I když se pacient z nemoci vyléčí, škoda na plicích je podle vědců masivní.

"Přítomnost těchto infikovaných buněk může způsobit strukturální změny v plicích, které mohou přetrvávat několik týdnů či dokonce měsíců," popisují vědci.

Témata: Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)