Špatná zpráva pro majitele mobilů! Co na nich udělá covid?

Ilustrační fotografie

Autor: Adam Slabý, stars24.cz

21. října 2020 13:21

Vědci z Australského centra pro prevenci nemocí (ACDP) zjistili, že nový typ koronaviru SARS-CoV-2, který způsobuje onemocnění covid-19, může na některých typech povrchů přežít až 28 dní. Je to podstatně déle, než se dosud předpokládalo.

Na hladkých površích, jako jsou například displeje na mobilních telefonech, nerezová ocel, bankomaty či plastové a papírové bankovky, může koronavirus přežít až čtyři týdny. Dosud se přitom mělo za to, že jde o řádově několik dní. Vědci o tom informovali ve studii, která byla v pondělí publikovaná v časopise Virology Journal.

"Při teplotě 20 stupňů, tedy přibližně při pokojové teplotě, je virus mimořádně odolný a na hladkých površích, jako jsou displeje mobilních telefonů a plastové bankovky, může přežít 28 dní," upozornila podle The Guardian Debbie Eaglesová, zástupkyně ředitele ACDP.

Experiment se uskutečnil ve tmě, protože sluneční záření dokáže virus díky vlivu UV záření rychle zabít. Na základě dřívějších studií se přitom mělo za to, že viru na površích z plastu a nerezavějící oceli přežije pouze po dobu tří dnů. Podobné pokusy s virem chřipky A ukázaly, že tento virus přežil na různých površích 17 dní.

Odborníci z ACDP také zjistili, že virus SARS-CoV-2 přežil déle při nižších teplotách, rovněž se mu lépe dařilo na papírových bankovkách, oproti plastovým, a na hladkých površích, oproti pórovitým.

Další experimenty vědci prováděli při 30 a 40 stupních Celsia, přičemž doba přežití viru klesala se zvyšováním teploty. Vědci ale upozorňují, že studie sama o sobě nevypovídá o tom, jak moc nakažlivé tyto viry jsou.

Způsob povrchového přenosu, míra kontaktu a množství viru potřebného k infekci se musí ještě určit dalšími výzkumy. Podle německého Spolkového institutu pro analýzu rizik (BfR) ale zatím nejsou známy případy, kdy by se uskutečnil přenos koronaviru kontaktem s kontaminovanými předměty nebo povrchy. Nákazu prostřednictvím kontaminovaných povrchů ale vyloučit nelze.

Témata: Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2) mobily