Zatímco řada obchodníků láká na "černý pátek" už na zítřejší den, ve skutečnosti něj ještě nějaká doba zbývá. Kdy tento den vzniknul a proč jej spojujeme zejména se slevovými akcemi?
Za černý pátek je označován den po Dni díkůvzdání. Tradičně býval nejrušnějším a také jedním z nejchaotičtějších nákupních dní celého roku, protože obchody se snaží tento den přilákat kupující nabídkou velkých slev.
V posledních letech je však tento den klidnější, protože obchody v USA otevírají již večer o Dni díkůvzdání. Po černém pátku následuje tzv. kybernetické pondělí. V tento den nabízejí vysoké slevy internetoví prodejci.
Název černý pátek zřejmě vznikl v 60. letech a údajně vystihuje dopravní problémy, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli náporu nakupujících. Teprve později se objevilo vysvětlení, že právě po Dni díkůvzdání začínají mít obchody zisk, jsou tedy v "černých číslech".
Mnoho českých prodejců letos akci spustilo v předstihu či rozšířila na více dnů. Podle marketingových odborníků ale v atraktivita slevových nabídek často pokulhává. A tvrdí to nejen odborníci.
Na sociálních sítích si někteří zákazníci e-shopů stěžují na výši deklarovaných slev, kdy zejména uváděná (přeškrtnutá) původní cena zboží byla prý prodejci nadhodnocena, aby sleva vypadala vyšší.
To je vcelku běžná praktika, ke které přistupují i ti největší hráči na trhu. Odborníci proto radí, aby si lidé vždy prvně ověřili, jestli je cena, za kterou zboží kupují, skutečně tak výhodná. K tomu jim mohou posloužit různé srovnávací portály.
Témata: Lidé černý pátek (Black Friday) Obchody slevy
Banán přilepený lepící páskou se prodal. Za částku, které se jen těžko věří
Eva Pavlová se stala terčem nespokojených občanů. Jak to nesla?