Děsivá realita českých domácností: Lidé chtějí léčit covid-19 šílenou konspirační teorií!

25. dubna 2020 11:42

Na internetu jsou v posledních letech stále aktivnější skupiny lidí, které věří, že chemické přípravky jako jsou bělidla či bazénové dezinfekce mají zázračné léčivé účinky. Navzdory tomu, že podle lékařů jsou tyto chemikálie nebezpečné, své příznivce mají i v Česku. Nyní je zaujal návrh prezidenta Spojených států Donalda Trumpa, aby lékaři vyzkoušeli proti nemoci covid-19 injekcemi dezinfekci.

Trump doporučoval zdravotníkům, aby vyzkoušeli k hubení viru v lidském těle injekce dezinfekcí nebo silné ultrafialové záření. Tím vyvolal velkou vlnu nevole v řadách lékařů i odborných vládních agentur.

Myšlenka, že lze dezinfikovat pokožku, oblečení nebo jiné předměty UV zářením, koluje mezi lidmi už několik týdnů. Vychází z domněnky, že sluneční svit koronaviry zabíjí právě UV zářením. Ve skutečnosti je to ale nesmysl.

Studie přesto prokázaly, že ultrafialové záření lze použít proti koronavirům pouze v případě, že se jedná o UVC záření. Vědci přirovnávají jeho sílu ke Slunci, s tím rozdílem že pohled do UVC je 10x horší než pohled do Slunce.

Na trhu paradoxně existuje několik zařízení, které se honosí tím, že vyzařují UVC světlo. I v Česku lze takových koupit spoustu. Podle BBC ale mají tyto lampy ke skutečnému UVC daleko a tento typ záření pro domácí použití koronaviry opravdu zabít nedokáže.

Ani v případě druhé metody navrhované Trumpem nelze s klidem prohlásit, že by šlo o léčbu, která by přinášela pozitivní výsledky a neměla žádná negativa. Naopak, Používání jakýchkoliv chemikálií je lékaři dlouho vyvrácený nesmysl.

"Nitrožilní aplikace nebo požití dezinfekčních prostředků je běžná metoda lidí, kteří se chtějí zabít. Je to neodpovědné a nebezpečné," zhodnotil Trumpovy výroky plicní lékař Vin Gupta pro televizi NBC News. Lékař ze západovirginského Charlestonu Kashif Mahmood vzkázal Američanům, aby "ignorovali Trumpovy lékařské rady".

Přesto se nejdou tací, které Trumpovy výroky oslovili. Na internetu se sdružují již několik let příznivci a uživatelé roztoku žiraviny chloritanu sodného, které jsou v Česku známé pod názvy Mineral Miracle Solution (MMS) a Chlor Dioxide Solution (CDS).

Ty léčí podle propagátorů téměř všechny známé nemoci, od banálního nachlazení až po rakovinu či AIDS. Údajně by měly hubit patogenní bakterie a parazity, kteří tyto nemoci způsobují.

Příznivci "léčivé" chemie CDS a MMS se v Česku sdružují především na sociálních sítích a zaštiťují se alternativní medicínou. Asi nejznámější je facebooková skupina Užíváme CDS, kde se například před necelými dvěma měsíci objevila informace, že tyto chemické přípravky dokáží vyléčit i koronavirus.

Navzdory tomu, že žádná relevantní vědecká studie pozitivní účinky těchto chemikálií nikdy neprokázala, si uživatelé vzájemně radili chemii nejen inhalovat, ale zároveň i pít nebo si ji kapat do oka. A to i preventivně. Propagátoři dokonce tehdy doufali, že přijdou na metodu, jak žiraviny do těla vstřikovat injekčně.

Trumpova slova jim nyní nahrála do karet. "Trump to chtěl aspoň zkusit, škoda," píše jedna členka skupiny. "Mě to připadá, jako kdyby hovořil o intravenózním podávání CDS," napsal další diskutující.

"On o tom aspoň uvažuje, jenže asi sám nic nerozhodne, když jsou doktoři a vědci proti, a média z něj ještě udělají blbce," zastává se ho další členka. "Je vidět, že se někdo povolaný k Trumpovi dostal, nebo mu napsal, ale 'poradci' a novináři z něj udělali oslíka," píše další.

Podobné metody přitom nelze ani zdaleka považovat za úspěšné a spadají spíše pod konspirační teorie. Žádná relevantní studie nikdy nepotvrdila jejich léčebné účinky, naopak dokáží vážně ohrozit lidské zdraví. Potvrdila to například i Státní zemědělská a potravinářská inspekce.

Témata: Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2) češi Lidé Konspirační teorie