Druhý Měsíc? Země má podle vědců další přirozenou družici!

Rudý neboli

Autor: stars24.cz, ČTK

27. února 2020 18:07

Země má vedle Měsíce ještě druhého přirozeného souputníka. Jde však podle všeho jen o miniměsíc, který kolem naší planety krouží dočasně. Kosmické těleso objevili astronomové pracující na Stewardově hvězdárně, kde sídlí katedra astronomie Arizonské univerzity.

"Nový měsíc" má podle expertů průměr 1,9 až 3,5 metru, a je tedy velký asi jako osobní auto. Zemi obletí jednou za 47 dní po oválné dráze, na níž se většinou pohybuje daleko za orbitou Měsíce. Tato dráha je přitom nestabilní, takže těleso s označením 2020 CD3 nakonec Zemi opustí. Podle některých vědců možná už v dubnu, jiní si ale tak brzkým rozloučením jistí nejsou.

Zjištění nového objektu u Země oznámil jeden z dvojice objevitelů Kacper Wierzchos ve středu na twitteru. Následně objev potvrdili vědci z šesti dalších observatoří jinde ve světě, kteří také vypočítali oběžnou dráhu tělesa a naznačili, že gravitací je k Zemi poutáno přibližně už tři roky.

K předpokladu, že 2020 CD3 velice pravděpodobně při průletu zachytila gravitace Země, se kloní i Středisko pro malé planety (MPC) Mezinárodní astronomické unie (IAU), které sleduje malé objekty ve vesmíru.

Vědecky zaměřené weby v této souvislosti připomněly, že jde o teprve druhý známý asteroid, který naše planeta zachytila jako miniměsíc. Prvním bylo těleso katalogizované jako 2006 RH120, jež kolem kroužilo od září 2006 do června 2007, než se mu podařilo vymanit se z objetí Země. Podle vědců je pravděpodobné, že takové objekty se na čas dostanou pod vliv zemské přitažlivosti "každou chvíli", ale kvůli malé velikosti zůstanou nepoznány.

Témata: Měsíc Vesmír vesmir měsíc