Mezi uprchlíky se šíří nebezpečná nemoc. Antibiotika na ni nezabírají!

Uprchlíci, ilustrační fotografie

Autor: Dita Svobodová, stars24.cz

20. ledna 2018 11:37

Švýcarští lékaři oznámili, že mezi žadateli o azyl, kteří do Evropy přišli z Afriky, objevili nový kmen tuberkulózy, který je vysoce rezistentní vůči lékům. O studii, kterou zveřejnila univerzita v Curychu, informují evropská média.

Ústav lékařské mikrobiologie na univerzitě v Curychu zveřejnil v lednu 2018 zprávu, podle které identifikoval mezi únorem a listopadem 2016 mezi uprchlíky z Afrického rohu multirezistentní virus tuberkulózy.

Zárodek nebezpečného onemocnění plic byl poprvé objeven v několika somálských žadatelů o azyl ve švýcarském uprchlickém táboře Chiasso v únoru 2016. Později byl stejný patogen nalezen i u jiných uprchlíků.

Rezistentní tuberkulózní bakterie nejsou pro vědce ničím novým. Nově objevený patogen však vykazuje „novou kombinaci rezistence vůči čtyřem různým antibiotikům, která nebyla nikdy popsána," vysvětluje objevitel patogenu Peter Keller.

V následujících měsících byl stejný multirezistentní zárodek nalezen i u dalších pacientů. Od února do listopadu roku 2016 ho lékaři našli celkem u osmi uprchlíků, kteří přišli do Evropy z afrických zemí. Konkrétně jde o Somálsko, Eritreu a Džibutsko. Pacienti byli okamžitě po tomto zjištění izolováni. K přenosu na jiné lidi nedošlo, tvrdí vědci.

Po objevení patogenu byl spuštěn výstražný systém v Evropě, který zřejmě zafungoval úspěšně – Švýcaři informovali a Němce a další své evropské protějšky a předali Evropskému středisku pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) biologické údaje o patogenu. Až do dubna 2017 se v Evropě objevilo dalších 21 případů. Podle německých médií bylo 14 případů zaznamenáno v Německu. Nakažení pocházejí převážně ze zemí Afrického rohu nebo ze Súdánu.

Molekulární genetické vyšetření a rozhovory s pacienty umožnily částečnou rekonstrukci infekčního řetězce. Vědci nemohou s jistotou říci, jak se bakterie dostala do Evropy. Mají však podezření, že její původ může být na severu Somálska.

Témata: uprchlíci nemoc afrika Tuberkulóza viry a bakterie