U Trojského zámku v Praze se dnes odpoledne zřítila do Vltavy betonová lávka pro pěší. Při pádu konstrukce se zranili čtyři lidé, z toho dva těžce. Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) svolala na večer kvůli neštěstí mimořádné jednání, na kterém zadala revizi všech lávek a mostních konstrukcí v hlavním městě. Chce také přezkoumat tři týdny starý posudek, který na riziko neupozornil. Lávku zatím nahradí přívoz.
Lávka dlouhá 260 metrů, která vede od Trojského zámku na Císařský ostrov, spadla kolem 13:30. Větší část lávky se propadla do řeky, zbytky poškozené konstrukce zůstaly na obou pilířích. Místo prozkoumal statik. Zbytky lávky se podle něj mohou kdykoli zřítit, jsou silně narušené. Byly na ně umístěné zábrany, aby na ně nikdo nevstupoval.
Nehodu nejhůře odnesli šedesátiletý muž a o tři roky starší žena. Oba mají mnohačetná zranění, muže uvedli záchranáři do umělého spánku a napojili ho na plicní ventilaci. Další muž ve věku 43 let má pohmožděná záda, čtyřiatřicetiletý muž si poranil nohu a zápěstí. Všichni zranění skončili v nemocnicích.
Pražští hasiči pátrali v ledové Vltavě po možných dalších zraněných. Prohledali oblast půl kilometru po proudu a zpočátku jim pomáhali i kanoisté z nedaleké loděnice. V 16:15 však hasiči akci ukončili, aniž by někoho dalšího našli. Mluvčí pražských policistů Tomáš Hulan uvedl, že se do pátrání zapojili i strážníci se psy a policejní vrtulník s termovizí.
"Zjišťujeme, proč se to stalo. Lávka byla pravidelně kontrolována a podle toho, co bylo na papíru, měla být v pořádku, což očividně nebyla," uvedla primátorka Krnáčová. Podle opozičního zastupitele Marka Doležala (TOP 09) je v Praze více podobných míst. "Problém tkví současně v tom, že vládnoucí koalice v Praze v čele s ANO neinvestuje do rozvoje ani oprav klíčové infrastruktury v Praze," vytkl Doležal.
Technická správa komunikací (TSK), která má pražské mosty na starosti, konstatovala už v roce 2014, že lana lávky jsou výrazně oslabena kvůli korozi. Přes provedení nutných prací v roce 2011 a dalších opatření tehdy odhadovala životnost lávky při běžném provozu na pět až sedm let. Podle webu TSK prošla lávka naposledy kontrolou letos v listopadu. Měření se provádělo pravidelně od roku 2012 a bylo nezbytnou součástí povolení k provozu lávky. Mluvčí TSK Barbora Lišková dnes ČTK řekla, že se správa k pádu lávky vyjádří nejdříve dnes večer. Do 22:00 se tak ale nestalo.
Pražští Piráti v tiskové zprávě napsali, že TSK věděla o špatném stavu lávky už od roku 2009. Vyplývá to podle nich z materiálu, který loni v dubnu schvalovali pražští radní. Piráti tvrdí, že TSK péči o mosty dlouhodobě zanedbává.
Starosta Prahy 7 Jan Čižinský na facebooku připomněl, že přes lávku tekla při povodních v roce 2002 voda. Městská část bude po magistrátu žádat zajištění náhradní dopravy prostřednictvím přívozu a také co nejrychlejší postavení nové lávky, jejíž autor má vzejít z architektonické soutěže. Primátorka přislíbila přívoz v nejbližší době, co nejdříve vznikne také provizorní most.
Visutou lávku, která sloužila výhradně pro pěší a cyklisty, využívali například návštěvníci nedaleké zoologické zahrady nebo parku Stromovka. Pražskou čtvrť Troja spojovala s Císařským ostrovem od července 1984. Stavbu projektoval profesor Jiří Stráský, jeden z nejvýznamnějších českých autorů mostních konstrukcí. Stavěna byla netradiční technologií, při níž mostovku tvořily panelové segmenty navlečené jako "korálky" na silných ocelových lanech, konstrukce pak byla zavěšena na opěrné bloky na obou březích. Trojská lávka byla jedním z 32 pražských přemostění Vltavy.
Zřícení mostů či lávek v Česku v posledních letech způsobovaly zejména povodně. Dva nedávné případy zřízení mostů, které si vyžádaly lidské životy, jsou spojeny se stavebními pracemi. Šlo o mosty ve Studénce a ve Vilémově.
Témata: Praha pád betonové lávky u Trojského zámku v Praze (2. 12. 2017)