Už 82 let je ruzyňské letiště pomyslnou branou do Česka i do světa. Zatímco před druhou světovou válkou se počty cestujících pohybovaly v řádech tisíců, dnes jsou pasažérů miliony. Toho by však nešlo dosáhnout bez nutných zásahů. Co všechno se na letišti změnilo?

5. dubna 1937 byl slavnostně zahájen provoz na letišti Praha-Ruzyně. V devět hodin ráno zde přistál let Československých státních aerolinií z Piešťan přes Zlín a Brno. O hodinu později pak na zem dosedl i první mezistátní spoj Air France na trati z Vídně do Drážďan.

„V roce 1938 tvořilo leteckou síť Československých státních aerolinií 24 úseků, z toho bylo 12 vnitrostátních a 12 do zahraničí,“ říká pro stars24.cz tisková mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková. Dnes existuje přímé spojení mezi Prahou a 162 světovými destinacemi, podílí se na tom hned 69 leteckých dopravců.

Jak vůbec letiště 5. dubna 1937 vypadalo? „V roce 1937 nabízelo ruzyňské letiště celkem pět travnatých vzletových a přistávacích drah a mělo jeden odbavovací terminál,“ popisuje Pavlíková. Rozloha letiště byla oproti dnešku desetinová, konkrétně činila 108 hektarů.

„Při zahájení provozu letiště byla nejdelší z pěti travnatých přistávacích ploch dlouhá 1 200 metrů,“ konstatuje tisková mluvčí s tím, že tehdy šlo o unikátní délku. Dnes jsou přitom ranveje mnohem delší. „Dnešní hlavní dráha letiště s označením 06/24 měří 3 715 metrů a vedlejší dráha 12/30 je dlouhá 3 250 metrů,“ připomíná zástupkyně letiště.

Ruzyňské letiště, které už více než šest let nese jméno bývalého prezidenta Václava Havla, je bránou do Česka i do světa odjakživa, dnes jsou však počty odbavených lidí řádově jinde. „V roce 1937 Ruzyně odbavila něco málo přes 13 tisíc pasažérů za rok. V roce 2018 bylo na letišti odbaveno rekordních téměř 16,8 milionů cestujících,“ sdělila stars24.cz mluvčí Pavlíková.

Současná podoba letiště však rozhodně není definitivní. Plánuje se totiž vytvoření nového prostoru před Terminálem 2, který bude kromě veřejného prostranství pro cestující zahrnovat i dva nové parkovací domy a nový páteřní spojovací objekt. Vítězem architektonické soutěže se stalo studio D3A.

Témata:

Letiště Václava Havla Praha | letectví | cestování | turistika | Praha | stars24.cz

Vstoupit do diskuse