Sbíráte u pokladen supermarketů body za účelem získání odměny? Připravte se na zklamání. Věrnostní akce tuzemských řetězců jim totiž neukládají skoro žádnou povinnost, aby vám zboží opravdu vydaly. Na sociálních sítích jsou kvůli tomu častým terčem kritiky.
Většina tuzemských obchodních řetězců nabízí svým zákazníkům odměny, většinou je potřeba k jejich zisku sbírat body nebo samolepky. Poslední dobou ale roste počet nespokojených klientů, na které se nedostane, protože zásoby zboží se tenčí. Jak poukazuje server Aktuálně.cz, stížnosti zákazníků zaplavily třeba facebookový profil supermarketu Albert.
„Zákazníci jsou zklamaní, když nasbírají potřebné body a zboží už není, i když kampaň stále trvá,“ konstatuje na Facebooku jedna ze zákaznic. Lidé mají tendenci to vnímat jako podvod, protože očekávají, že zboží bude dostupné po celou dobu trvání kampaně. „Aby věci došly již po týdnu, to je opravdu velmi omezené množství,“ postěžovala si další zákaznice.
Věrnostní akce mají ale svá pravidla a podmínky, které si je možné prostudovat. Většinou z nich vyplývá, že řetězec prakticky vůbec nic nemusí a zákazník nemá na odměnu žádný právní nárok. Řetězce si často vyhrazují i právo ze závažných důvodů akce zkrátit, odložit, přerušit, ba dokonce i zrušit nebo jednostranně změnit.
To je i případ supermarketu Albert a jeho nynější akce s produkty pro zdravý životní styl. „Jde o jednorázovou akci, ve které negarantujeme plnou dostupnost zboží po celou dobu trvání,“ vzkázali jeho zástupci zákazníkům na svém facebookovém profilu. O klamání spotřebitele tedy v takových případech nejde.
Albert ale není jediným řetězcem, který se s logickou nevolí zákazníků setkal. Bille došly před dvěma lety hrnky s postavičkami Disneyho, po nátlaku tehdy společnost ustoupila a prodloužila termín pro odevzdání věrnostních kartiček. V případech enormního zájmu některé řetězce zboží doobjednávají.
I přes častou nespokojenost zákazníků se věrnostní akce těší velké oblibě. Často cílí na rodiny s dětmi, kterým v jejich rámci nabízí hračky, knížky nebo deskové hry. Například řetězec Lidl se zase soustředí na zařízení domácnosti a zákazníky odměňuje třeba kuchyňským nádobím.