Libor Frýdl
stars24.cz

Pro řidiče jistě nepůjde o neznámý obraz. Jedete po D1 a najednou se před vámi rozbliká blinkr kamionu. Zařadí se do levého pruhu a začne předjíždět jiný kamion. Tato scéna je u nás poměrně běžná nejen na dvouproudové silnici, ale i v úsecích, kde jsou tři pruhy. Dva předjíždějící kamiony přitom zpomalí dopravu a mohou řidiče i ohrozit, o třech kamionech vedle sebe nemluvě. Je to ale v pořádku?

Zatímco ve městech je dovoleno jezdit v pruzích dle potřeby řidičů, mimo města a obzvláště na dálnicích platí jiná pravidla. Řidiči by se měli držet pravého pruhu a levý by měl sloužit pouze k předjíždění. Mohou na něm předjíždět jak osobní vozidla, tak i kamiony, a dokonce samy sebe, pokud značení nestanoví jinak.

Předjíždění dvou kamionů je ale věc, kterou řidič vidí jen velmi nerad. Nákladní vozy totiž nedosahují takové rychlosti jako osobní auta a jejich předjíždění dopravu vždy zpomalí, nepozorní řidiči pak před vznikající kolonou dobržďují na poslední chvíli a mohou tím ohrozit sebe i ostatní.

Nejhorší je situace v místech, kde jsou pruhy tři. Správně by právě toto měly být úseky, kde by se měla nákladní auta předjíždět s tím, že levý pruh by měl zůstat zcela volný pro osobní auta. To se ale neděje a není těžké se setkat se situací, kdy se na tříproudovém úseku dálnice předjíždějí hned dva, resp. tři kamiony. Je to ale trestné? Vůbec ne.

Plošný zákaz předjíždění kamionů sice v některých zemích platí, Česká republika jej ale podle zjištění serveru stars24.cz neplánuje. Přesto v Česku svítá na lepší časy. Ministerstvo totiž zvažuje, že by zákaz předjíždění, přesněji zákaz jízdy nákladních vozidel v levém pruhu, zavedlo plošně aspoň na některé úseky.

"K omezení může dojít například v okolí uzavírek nebo tam, kde mají dálnice tři pruhy," řekla serveru stars24.cz vedoucí tiskového oddělení Ministerstva dopravy Lenka Rezková.

O plošném zákazu ministerstvo hovoří od začátku roku, k jeho realizaci ale nedošlo a stále je ve fázi projednávání. Resort totiž řeší nejen zákaz jízdy v levém pruhu v případě tříproudových dálnic, ale i další možná omezení.

"Zákaz by mohl být využíván například i v rámci proměnného dopravního značení, a to například v případě sněhové kalamity apod.," vysvětluje pro stars24.cz Rezková. Takový návrh by pak šel do Sněmovny jako společný pozměňovací návrh.

Podle Ústředního automotoklubu je ale problematika "stád pádících slonů", jak se kolonám nákladních vozidel a kamionů, které se na dvouproudové a tříproudové silnici ve všech pruzích předjíždějí, říká, nejen pro české politiky velmi citlivé téma.

"Přirozeně takové situace představují omezení plynulosti, zvyšují nervozitu v některých případech dokonce mohou představovat nebezpečné situace. Proto i v ČR se již diskutovalo o dvou variantách řešení - plošného zákazu předjíždění kamionů a nákladních vozidel na dálnicích, nebo o jasném vymezení úseků, kde je toto předjíždění v maximálně dvou pruzích možné," uvedl pro stars24.cz mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

 Podle něj by první řešení přineslo situaci, kdy by se celé úseky dálnic staly kolonami pomalých kamionů, které by vpředu zpomalovalo nejpomalejší auto. To by ale ohrozilo i samotné řidiče osobních aut, pro které by byl pravý pruh prakticky nedostupný.

"Proto se většina odborníků shodla na tom, že je třeba věcně a odborně "projít" úseky našich dálnic a stanovit, kde je na místě povolit takovéto předjíždění a kde nikoliv. A to s ohledem na všechny stránky věci: plynulost dopravy, ale i bezpečnost," vysvětlil Sirota pro stars24.cz. 

Na řešení se tedy pracuje a ministerstvo dopravy už na některých dálničních úsecích zákazy předjíždění kamionů zavedlo. "Dopravní značky, které řídí provoz kamionů na dálnicích existují, jedná se o typ B22a, které zakazují předjíždění kamionů a IP 21 o omezení v jízdním pruhu," upozornila pro stars24.cz Rezková.

Značky jsou umístěné na několika úsecích dálnice D8 km 12,594 – km 18,756, D8 km 37,442 – km 44,600, D8 km 43, 337 – km 34, 832, D8 km 22, 253 – 17, 241, D8 km 2, 335 – km -0, 175. A postupně by měly přibývat další.

Podle Siroty ale každé řešení vyžaduje, aby jej někdo kontroloval a vymáhal jeho plnění. "K tomu je nezbytné vybavit úseky kamerami, policii dostatkem lidí a prostředků pro okamžité vymáhání dodržování zákazů předjíždění a tak podobně," vysvětlil.

To s sebou ale nese celou řadu nutných dalších kroků, opatření a také výdajů. "Z toho jasně vyplývá, že řešení není jen tak na dosah ruky. Nicméně dříve nebo později, s neustálým nárůstem kamionové a nákladní dopravy, bude otázka ještě naléhavější. Je tedy skutečně čas problém řešit," přiznal pro stars24.cz.

Témata:

Dálnice | nákladní doprava | kamiony | doprava | stars24.cz

Vstoupit do diskuse