Česká pošta dnes zveřejnila seznam 300 poboček, které zruší k polovině roku. V Praze jich ubude 35, v Ostravě 19 a po 12 pobočkách zanikne v Brně a Plzni. Nejvíce pošt se zavře v Moravskoslezském kraji, celkem 48, dále v hlavním městě a 27 v Ústeckém kraji.
Následuje Středočeský kraj s 24 rušenými pobočkami, Jihomoravský s 23 a Plzeňský s 22 rušenými poštami. Vyplývá to z informací na webu České pošty.
Rušené pobočky pošta vybírala podle návštěvnosti klientů, podle počtu uskutečněných transakcí, ekonomické rentability svého provozu a podle kritérií důležitých z pohledu klienta, jako jsou například bezbariérový vstup nebo dostupnost MHD. Pošta chce tímto krokem snížit ztrátu. Za loňský rok dosahuje 1,5 miliardy korun. Pokud by nepřijala úsporná opatření, skončila by letos v insolvenci.
"Dlouhodobý trend v poptávce po tradičních poštovních službách je klesající. Za posledních pět let klesl zájem o tyto služby na pobočkách o 40 procent. A to vlivem digitalizace, díky které lze zařídit řadu služeb nikoli osobní návštěvou pošty, ale v on-line prostředí. Český telekomunikační úřad proto reflektoval tyto změny a upravil parametry rozložení poboček ve svých normách. Nově tak každá obec s počtem obyvatel nad 2500 nemusí mít poštu v docházkové vzdálenosti do dvou kilometrů, ale nově do tří," uvedl mluvčí pošty Matyáš Vitík.
Pošta v současnosti musí podle vládního nařízení provozovat minimálně 3200 poboček, nové nařízení, které počet poboček snižuje na 2900, má zřejmě příští týden projednat vláda. Pošta v souvislosti se snižováním počtu poboček rozdá výpovědi zhruba 1600 zaměstnanců z celkem asi 25.000. S odbory má vedení podniku propuštění projednávat v první polovině dubna.
Pošta podle generálního ředitele Miroslava Štěpána neuzavírá pobočky v obcích, kde sídlí pouze jedna pošta. Zároveň se redukce pobočkové sítě netýká pošt Partner, kterých je po celé ČR aktuálně 819.
Pobočky, které budou nově spádové pro klienty, jejichž pošta byla zrušena, zajistí dostatečnou kapacitu pro jejich obsluhu. Všechny pošty, které Česká pošta provozuje, jsou podle Štěpána schopné zajistit požadovaný standard služeb. Na nejvytíženějších poštách, kterých je 400, se lze objednat na konkrétní čas a na konkrétní službu, a to pouze jednu hodinu před plánovanou návštěvou pobočky. Pro odeslání a výdej balíků mohou zákazníci využít celkem 7625 Balíkoven a samoobslužných výdejních boxů po celé České republice.
Starostům obcí a primátorům měst, kde se mají zrušit některé z poboček, zástupci České pošty osobně vysvětlí nastalou situaci, odůvodní výběr rušených poboček a budou s nimi diskutovat o budoucím zajištění poštovních služeb v jejich městě.
Rušení pošt je jedním z prvních kroků chystané transformace podniku. Během dvou let se má rozdělit na státního provozovatele pobočkové sítě, který bude poskytovat základní poštovní a finanční služby, a komerčního balíkového a logistického operátora ve formě akciové společnosti.
Témata: Česká pošta pošťáci pošta