ČTK
stars24.cz

Povinnost uvést jména všech lidí či firem, od kterých na prezidentskou kampaň přišly peníze či od kterých dostali bezúplatné plnění, měli kandidáti na Hrad do pondělní půlnoci. Prezident Miloš Zeman opakovaně uváděl, že kampaň nepovede. Na nepeněžitých bezúplatných plněních ho přitom stála téměř 17 milionů korun. Na účet dostal Zeman další 4,5 milionu korun.

Organizace Transparency International v pondělí uvedla, že vzhledem k billboardům a online reklamě musela stát Zemanova kampaň desítky milionů korun. Kampaň označila za neprůhlednou. Ozvala se i organizace Rekonstrukce státu. "Ze strany Miloše Zemana je to podle nás systematické obcházení zákona o volbě prezidenta republiky," uvedla analytička organizace Magdaléna Klimešová. Zemanovi sponzoři podle ní zůstávají skrytí. Uvedla rovněž, že panuje podezření o napojení spolku Přátelé Miloše Zemana na peníze z Ruska.

Povinnost uvést jména všech lidí či firem, od kterých na kampaň přišly peníze či od kterých dostali bezúplatné plnění, měli kandidáti do pondělní půlnoci. Zeman uváděl, že kampaň nepovede. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček uvedl, že volební reklama byla použita se Zemanovým vědomím.

Ani Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí nemá informace o tom, odkud tyto organizace peníze získaly. Není to však porušení zákona, protože zákon nereflektuje možnost volební kampaně v této formě, ve které může jiná organizace působit jako jakýsi prostředník.

Podle informací z volebního webu Zemana nejvíce stála velkoplošná venkovní reklama, a to asi 7,9 milionu korun. Stejně jako správu sociálních sítí, audiovizuální služby a grafické práce ji zadal spolek Přátelé Miloše Zemana. Předsedou jeho představenstva je Zemanův kancléř Vratislav Mynář.

Tisk a rozesílání letáků do schránek s "životním příběhem" Zemana zadal Jaroslav Třešňák z Teplic, zaplatil za ně 3,2 milionu korun. Inzerci v denním tisku sponzorovala firma Euro - Agency, vložila do ní 1,8 milionu korun. Tisk a rozeslání letáků za další dva miliony korun zaplatila společnost EWAS.

Strana práv občanů, kterou Zeman zakládal, která mu pomáhala sbírat podpisy pod kandidátskou petici a v jejímž sídle Zeman pořádá tiskové konference, vyúčtovala administrativní podporu a využití kanceláře, výrobu a instalaci reklamních plakátů na sloupy veřejného osvětlení nebo dobrovolnickou práci na celkem asi 1,2 milionu korun.

Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček uvedl, že volební reklama byla použita se Zemanovým vědomím. Podle Outlého ani Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí nemá informace o tom, odkud tyto organizace peníze získaly. Není to však porušení zákona, protože zákon nereflektuje možnost volební kampaně v této formě, ve které může jiná organizace působit jako jakýsi prostředník.

Na volební účet dostal Zeman asi 4,5 milionu korun, žádné náklady z účtu nezaplatil. Dva miliony obdržel od firmy DAKO-CZ. Ta patří do holdingu Czechoslovak Group zbrojaře Jaroslava Strnada. Další milion mu darovala firma Composite Components, za kterou stojí Petr Rusek, jenž mimo jiné působí jako předseda představenstva firmy Tatra Trucks patřící do Strnadova holdingu.

Dalších 900.000 korun Zeman dostal od Jana Nekoly z Jíloviště. Muž se stejným bydlištěm stojí za agenturou NKL Žofín. Od P. M. Consulting Moravia s.r.o. obdržel 100.000 korun. Na účet mu také přišlo velké množství haléřových darů se vzkazy od odpůrců.

Jiří Drahoš na webu přiznal finanční dary ve výši téměř 34 milionů korun. Nepeněžité plnění pak bylo za 1,9 milionu korun, největší část tvoří práce manažera kampaně Jakuba Kleindiensta za 650.000 korun, vedoucího kanceláře Petra Koláře za 450.000 korun nebo kinoreklama v CineStar za 330.000 korun.

Michal Horáček si náklady na kampaň platí sám, ke konci prosince je vyčíslil na 29,4 milionu korun. Nepeněžité plnění měla hodnotu asi 256.000. Mirek Topolánek vykázal dary za 9,4 milionu korun a bezúplatná plnění za dalších 1,3 milionu.

Témata:

Miloš Zeman | stars24.cz

Vstoupit do diskuse