Téměř každé osmé romské dítě se v základní škole učí podle osnov pro školáky s lehkým mentálním postižením. Týká se to zhruba 12,7 procenta romských školáků. Podíl se za poslední rok nezměnil. Vyplývá to ze zprávy o plnění plánu opatření, která mají přispět k začlenění romských dětí do běžných škol. Podle kvalifikovaných odhadů chodí v tomto školním roce do základních škol v Česku 33.704 Romů a Romek.
Evropský soud pro lidská práva v roce 2007 odsoudil Českou republiku za to, že přeřazením 18 romských dětí do zvláštních škol porušila jejich právo na vzdělání a diskriminovala je. Od září 2016 odstartovala v Česku takzvaná inkluze, tedy začleňování dětí se speciálními potřebami do běžných škol. Ministerstvo školství každoročně vládě předkládá zprávu o pokroku a plnění opatření. Babišův kabinet se s ní už seznámil. Informace resort pravidelně zasílá i Radě Evropy. Má je poskytnout do poloviny února, a to včetně statistik.
Zpráva pro vládu uvádí, že podle odborných odhadů chodí do škol se vzdělávacím programem pro lehce mentálně postižené 4290 romských dětí, tedy 12,73 procenta. V předchozím školním roce to bylo 12,75 procenta romských školáků, celkem 4318. Podíl se tak téměř nezměnil. Romské děti tvoří 29,5 procenta žáků těchto škol. O rok dřív to bylo 30,9 procenta. V běžných školách sice za rok přibylo asi 900 romských dětí, což ale podle zprávy "více méně koresponduje" s nástupem silnějších ročníků.
V Česku funguje 4152 základních škol. Celkem se v nich vzdělává 926.108 dětí. Romští školáci tak představují 3,6 procenta žáků základních škol. V jednotlivých krajích se ale podíl výrazně liší. V Ústeckém kraji je každý devátý školák Rom či Romka, naopak v Praze každý stý. Víc než čtvrtina romských dětí se vzdělává ve školách v Ústeckém kraji, téměř pětina pak v Moravskoslezském kraji.
Ve Zlínském kraji chodí do speciálních škol téměř 23 procent romských dětí. Nejnižší je podíl v Karlovarském kraji, kde je to zhruba sedm procent.
Víc než pětina romských dětí chodí pak do škol, kde přes polovinu jejich spolužáků tvoří Romové a Romky. Takových škol je v Česku 77. Ve 12 školách je romských žáků a žaček dokonce víc než 90 procent.
Také podle poslední výroční zprávy o stavu lidských práv, kterou projednávala loni Sobotkova vláda, se v Česku i po nastartování inkluze objevuje ve vzdělávání diskriminace romských dětí. Nepřesouvají se sice už do takzvaných zvláštních škol, učí se ale často odděleně v romských třídách či školách. Podle dokumentu vznikají "čistě či většinové romské školy či třídy", které se považují za méně kvalitní. Autoři podotkli, že o oddělení svých potomků od ostatních někdy stojí ale i sami romští rodiče.