Problémy při platbě kartou? Nová pravidla vám mohou zkomplikovat život!

Ztrátu platební karty je potřeba řešit rychle

Autor: Petra Sedláčková, stars24.cz, ČTK

12. září 2019 17:19

Kvůli novým pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat některé bezkontaktní platby kartami do 500 korun bez informace o důvodu zamítnutí. V takovém případě lze platbu provést vložením karty do terminálu a zadáním PIN. Upozornila na to dnes Česká národní banka. Důvodem je podle banky skutečnost, že některé platební terminály nemusí být na nová pravidla připraveny. Podle společnosti Mastercard se však přísnější ověřování karetních plateb nevztahuje na platby v městské hromadné dopravě a na platby za parkování.

Banky, které v ČR vydávají karty svým klientům, tvrdí, že jsou na novou povinnost pro přísnější ověřování platebních karet od 14. září plně připraveny. ČNB podle poradce České bankovní asociace pro platební styk a kyberbezpečnost Tomáše Hládka však upozorňuje na to, že ne všechny terminály u obchodníků jsou připraveny při použití karty v bezkontaktním režimu vyslat do banky on-line informaci o jejím použití.

Varování ČNB se však týká jen fyzických platebních karet, bez komplikací bude možné podle centrální banky bezkontaktní platbu provést kartou nahranou v mobilním telefonu či jiném zařízení.

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza řekl, že nerozumí tomu, proč banky přípravu na nová pravidla zanedbaly. "Vážím si toho, že ČNB upozornila na možné problémy s aplikací nových pravidel pro větší bezpečnost plateb kartami. Je ale smutné, že takové upozornění vůbec musela vydávat. Banky už měly být dávno připravené a software platebních terminálů dávno aktualizován," řekl. Obchodníci velké problémy v souvislosti s novou povinností podle ankety nečekají a žádná mimořádná opatření nechystají.

V případě plateb v kamenných obchodech se zavádí počítadla na sčítání po sobě jdoucích transakcí bez ověření, kterých může být maximálně pět. Poté se musí uživatel ověřit. Na počátku se může stát, že zákazník může narazit na terminál, který jeho platbu bez PIN zamítne. V takovém případě je nutné kartu vložit do terminálu, který si pak požádá o zadání PIN, a vše proběhne, jak má. Tyto problémy jsou podle ředitele obchodu společnosti Mastarcard Martina Dolejše dočasné. Očekává, že se bude týkat malého počtu terminálů.

Podle nařízení EU by měly mít platby kartou silné, dvoufaktorové ověření uživatele. To by mělo být vyžadováno při on-line přístupu k platebnímu účtu, při provádění elektronické platební transakce nebo při jakémkoli úkonu prostřednictvím komunikace na dálku, který by mohl vést k riziku platebního podvodu nebo jiného zneužití. Zároveň jsou v nařízení také výjimky, mezi něž patří bezkontaktní platby nízkých částek, důvěryhodní příjemci či opakující se transakce se stejnou částkou a stejným příjemcem.

Témata: platební karty ČNB banky