Hlavní nádraží v Praze se má do budoucna proměnit podle návrhu dánského studia Henning Larsen Architects, které je součástí skupiny Ramboll. Zahraniční architekti představili svou vizi Šťastný Hlavák, se kterou uspěli v soutěžním dialogu na úpravy území.
Hlavní myšlenkou úspěšného návrhu je přirozené propojení Vrchlického sadů, odbavovací haly, nové tramvajové zastávky přímo před nádražím a historické Fantovy budovy. Navrhovaná podoba celého území klade důraz na udržitelnost, mikromobilitu a navrácení života do Vrchlického sadů.
Dominantou má být dřevěná střešní konstrukce, která propojí prostor Vrchlického sadů, nové odbavovací haly a plánované tramvajové zastávky. Architekti navíc rozdělili sady na tři části, konkrétně jde o kulturní zónu, "náměstí" a zónu pro doplňkové aktivity. Vznikne tak například prostor na pořádání trhů. Počítá se i se zlepšením podmínek pro pěší a cyklisty.
Vize zahraničních architektů reaguje na potřeby jednotlivých zadavatelů, jimiž jsou kromě města také Správy železnic a Dopravní podnik hl. m. Prahy.
Zveřejněná vizualizace hned v pondělí vzbudila jisté kontroverze, protože někteří lidé se domnívali, že na vlak se bude čekat na vzduchu a nebude existovat prostor, kde se půjde ohřát. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy se v úterý k této záležitosti vyjádřil.
IPR připomněl, že odbavovací hala má dnes dvě hlavní části. První, která zůstane, se nachází pod magistrálou a má ikonický červený interiér. "Změní se pouze její dispozice, aby poskytla větší komfort cestujícím," vysvětlili lidé zodpovědní za rozvoj hlavního města.
Otevřená, ale zastřešená část bude fungovat pro přestupy na tramvaje a metro. Nabídnout má také komfortní vstup do parku i odbavovací haly. "Prosklený vstup bude obě části oddělovat a bude se nacházet těsně za vstupy do metra," dodal institut.
Témata: hlavní nádraží Praha