Za velikonoční nákupy Češi letos utratí v průměru 2844 korun, proti minulému roku si nejčastěji připlatí do 500 korun. Vyplývá to z průzkumu rozvážkové služby Košík.cz mezi asi 1350 tuzemskými domácnostmi.
Do 500 korun vyšší útratu má letos 60 procent českých domácností, do 1000 Kč pak asi 30 procent dotázaných. O 1000 až 2000 korun více proti minulým velikonočním svátkům utratí sedm procent domácností, nad 2000 Kč se pohybují přibližně tři procenta respondentů, stojí v průzkumu.
"Češi doplňují zásoby již posledních 14 dnů a jasně se ukazuje, že na pohoštění nebo koledě šetřit nechtějí. Že čekají na slevy nebo využívají při nákupech množstevní slevy, to je věc, na kterou jsme si v posledních měsících zvykli," uvedl ředitel Košík.cz Ivan Utěšil. "A také nakupujeme vícekrát podle toho, jak obchodníci nabídku obměňují. I my třeba předpokládáme, že jednu ze špiček budeme mít například až na Velký pátek," doplnil.
Pomlázky a malovaná vajíčka podle mluvčího Košík.cz Františka Brože proti loňsku zdražily o 12 až 15 procent. Každoročně čím dál tím více nákupů firma o Velikonocích vozí na chaty a chalupy, uvedl již dříve.
Beránka si letos připraví nebo koupí asi 68 procent českých domácností, nádivku pak přibližně 54 procent, vyplývá z průzkumu. Stejný počet respondentů doma bude mít i kraslice. Víno nebo pivo se bude na Velikonoce pít ve zhruba 23 procentech domácností. Jidáše si neodpustí 13 procent respondentů a buchty 12 procent dotázaných, zjistil Košík.cz.
Z průzkumu zároveň vyplynulo, že jsou Velikonoce pro Čechy druhým nejoblíbenějším svátkem, vedou Vánoce. Tradice o velikonočních svátcích plně dodržuje zhruba 20 procent domácností, téměř polovina z nich pak šlehání pomlázkou nebo malování vajec vnímá spíše symbolicky. A pokud něco chybí, nelpí na tom. Asi 32 procent respondentů pak uvedlo, že tradice vůbec nedodržuje a spíše si užívá jara.
Témata: češi Velikonoce