wlf
stars24.cz

Život se dá zpříjemnit mnoha způsoby. V řadě případů o nich ale nevíme. Odborníci se proto sem tam zaměří i na běžné, každodenní činnosti, a kolikrát s hrůzou zjišťují, co vše lidé dělají špatně. Například neumí sedět na toaletě…

Podle serveru Organics dělá mnoho lidí každý den celou řadu chyb. Mezi tou nejčastější patří spánek. Spousta lidí totiž usíná na boku, a to je podle odborníků špatně. Tou nejzdravější polohou je totiž spaní na zádech. Pokud máme dostatečně měkkou postel a správně vysoký polštář, je to vůbec ta nejlepší poloha, s jakou můžeme večer ulehnout do postele.

Při spánku na zádech je páteř v nejlepší možné pozici a spolu s hlavou a krkem zaujímají neutrální polohu, která je pro tělo přirozená. Je prakticky jedno, jestli jsou ruce během této polohy podél těla, na břiše nebo pod hlavou, důležitý je vliv samotné polohy nejen na záda, ale i na další části těla.

Mírně vyvýšená hlava podepřená polštářem je prakticky nutná pro lidi trpící pálením žáhy, zabrání totiž vnikání žaludečních šťáv do jícnu. Navíc je šetrná pro pleť a obličej, který se nedotýká polštáře, čímž se zabraňuje zbytečné tvorbě vrásek. Má ale i jednu nevýhodu.

Lidé, kteří spí na zádech, mnohem častěji a hlasitěji chrápou. A to zejména ve chvíli, kdy jsou nachlazení nebo mají problémy s dýchacími cestami. Tím mohou poměrně dobře ztrpčit noc svému protějšku, s nímž sdílí postel. Při této poloze se také objevuje spánková apnoe, tedy intervaly, při nichž člověk nedýchá, které není radno podceňovat a měl by o nich být informován praktický lékař.

Spaní na boku je sice nejčastější polohou, při níž se, pokud spíme na levé straně, také eliminují problémy se žáhou, ale horší je to s páteří. Máme-li nohy natažené a spíme v přirozené poloze, jsme na tom podobně jako při spaní na zádech. Pokud se ale skrčíme do polohy plodu, páteř tím poškozujeme.

Nejhorší možnou polohou je spánek na břiše. Mezi její jedinou výhodu patří prakticky vzato pouze eliminace chrápání. Jinak je v této poloze vše špatně.

Podle odborných studií spánek na břiše narušuje tvar páteře, přispívá k bolestem zad, krku a hlavy, tělo navíc zůstává celou noc v jedné poloze, a nutno dodat, že velmi nepřirozené.

Většina lidí má při spánku na břiše hlavu vytočenou do jedné nebo druhé strany. Tím ale trpí krční svalstvo, které ne permanentně namáháno a nemá možnost si chvíli odpočinout. 

Spánkem to jen začíná

Další a poměrně častou a nepříjemnou chybou je sezení na toaletě. Při této činnost se totiž lidé snaží sedět rovně, což je sice v pořádku pro naše záda, horší je to ale pro trávicí trakt a střeva. Odborníci proto doporučují sedět zhruba v pětatřicetistupňovém předklonu a ideálně si dát pod nohy stoličku. Tato pozice je totiž pro vyprazdňování pro člověka nejpřirozenější, dochází k úplnému natažení střev a lepší defekaci.

Ta ale není důležitá pouze pro důkladné vyprázdnění. Podle odborníků pomáhá také snižovat rizika zákeřných a neléčitelných onemocnění, jako je například Crohnova choroba. Tato nemoc se prakticky nevyskytuje v zemích či místech, kde jsou toalety spíše výjimkou a lidé chodí na záchod „postaru“ do přírody. Zaujímají totiž stejnou polohu, jakou byste měli mít v ideální případě i vy.

Poměrně častým prohřeškem je také nesprávné čištění zubů. To začíná už při nanášení pasty, a tady je podle odborníků častý kámen úrazu. Mnoho lidí totiž dává pasty buď příliš mnoho, nebo naopak málo. Ideální je nanést pastu zhruba do poloviny čistící plochy kartáčku. Na ten také není potřeba tlačit, i v tomto případě se totiž lidé dopouštějí časté chyby.

Domnívají se, že čím více na kartáček přitlačí, tím lépe budou mít vyčištěné zuby. To ale není pravda, stejně tak na to nepomáhají ani tvrdí kartáčky. Ideální je mít středně tvrdý nebo měkký kartáček a při čištění zubů si dát spíše záležet na čase, než na přítlaku. Pokud budete na kartáček tlačit, poškodíte si dásně i sklovinu zubu, ale mezizubních zbytků se stejně nezbavíte. Proto raději déle, ale jemněji.

Ne všechny chyby, které děláme denně, se ale týkají zdraví. Některé nám jen zbytečně ztěžují život. Jednou z nich je například ochlazování pití v lednici. Všichni víme, že než se nám flaška plná vody zchladí, zabere to dlouhé desítky minut. Podle odborníků ale stačí kolem láhve omotat ubrousky nebo  papírové utěrky, a pití se vychladí za zhruba 15 minut. Je to proto, že ubrousky nasáknou okolní studený vlhký vzduch a pomohou láhev ochladit rychleji.

Stejně tak lze urychlit i tvorbu ledu v mrazáku. Do formiček na led jednoduše nalijte nikoliv studenou, ale teplou vodu. Paradoxně totiž zmrzne dříve, než voda studená. Tomuto jevu se říká Mpembův jev a vědci dlouho nemohli přijít na to, proč funguje. Ale funguje.

Mnoho lidí také trpí mylnými pocity například co se potravin týče. Dietní nápoje opravdu nejsou vhodné k dietě a pokud jsou bez cukru, znamená to pouze, že obsahují jiné sladidlo. Častým nešvarem je také postupné ohřívání v mikrovlnce. Nejeden z nás si v ní ohřeje například studený čaj a oběd, pokud se vám tam ale vše vejde najednou, udělejte to. V mikrovlnné troubě totiž, na rozdíl od té pečící, nedochází z důvodu absence cirkulace vzduchu k mísení chutí.

U mikrovlnky ale ještě zůstaneme. Stává se vám, že si ohříváte večeři a když ji vytáhnete po několika minutách, stále je studená?  Je to proto, že většina lidí má tendenci dávat jídlo doprostřed talíře. Mikrovlnka přitom ohřívá všude stejně, pokud se ale jídlo nahromadí na jednom místě, hůře k němu mikrovlny pronikají. Zkuste místo toho rozprostřít své jídlo po okrajích talíře do podoby velké koblihy. Funguje to, uvidíte.

Témata:

Lidé | stars24.cz

Vstoupit do diskuse