Jeden z nejslavnějších vlaků světa je k vidění v Brně. Správa železnic (SŽ) do Česka přivezla muzejní jednotku francouzského rychlovlaku TGV z roku 1980, který postupně projel Českem až zakotvil v jihomoravské metropoli.
Vlak, který už byl vyřazený z pravidelného provozu, je vystavený mezi dalšími železničními vozy na veletrhu Rail Business Days.
Lidé už mohli vlak TGV vidět v pondělí v Praze, po veletrhu jej uvidí i v dalších městech. Správa železnic za jeho převoz a vystavování v Česku zaplatí podle webu zdopravy.cz přes 11 milionů korun.
Ve Francii začaly rychlovlaky, které dosahovaly rychlosti 300 kilometrů za hodinu, jezdit v roce 1981 mezi Paříží a Lyonem, v Česku zůstává na tratích zatím maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu. K uskutečnění se zatím nepřiblížily ani snahy zvýšit na některých koridorových úsecích rychlost na 200 kilometrů za hodinu.
Cílem prezentace TGV v Česku je podle SŽ přesvědčit občany o výhodách stavby vysokorychlostních železnic, o nichž se však dosud jen hovoří a příprava je spíše stále na počátku. I když SŽ mluvila ještě nedávno o prvním otevřeném úseku v roce 2025 a později začala uvádět rok 2026, je otázka, nakolik je to termín reálný.
Jedná se o novostavby tratí, s nimiž v Česku nejsou žádné zkušenosti a například o přípravě novostavby trati Brno - Přerov pro rychlost 200 kilometrů za hodinu se mluví od roku 2015, přičemž termíny dostavby se pravidelně odsouvají a aktuálně sahají těsně za rok 2030.
Témata: Vlaky
StarDance pokračuje: Obhajoba šéfa televize! Řekl, proč show patří na ČT
Banán přilepený lepící páskou se prodal. Za částku, které se jen těžko věří