Přirozený porod se stane minulostí? Ženy budou muset rodit jinak

Ilustrační fotografie

Autor: Dita Svobodová, stars24.cz

30. listopadu 2017 21:36

Císařský řez je jeden z největších vynálezů moderního porodnictví a zachránil miliony malých dětí po celém světě. Jeho časté užívání ale má i svá negativa, ženy kvůli němu zapomínají, jak rodit. A podle odborníků bude hůř, píše server BBC.

Pravidelné provádění porodů císařským řezem má podle vědců vliv na lidskou evoluci. Nová studie rakouských lékařů ukazuje, že stále větší větší počet matek potřebuje kvůli úzké pánvi operaci, aby vůbec mohly porodit.

Vědci odhadují, že se počet případů, kdy se dítě nedokáže dostat na svět přirozenou cestou, zvýšil z 30 na každých 1000 porodů v 60. letech na současných 36 na každých 1000 porodů. Dříve se geny úzkého pánevního hrdla z matky na dítě nepřenesly, protože před vynálezem císařského řezu většinou při komplikacích při porodu dítě zemřelo.

Rakouští odborníci se obávají, že tento trend bude v budoucnu pokračovat. Ze studie však vyplývá, že porody přirozenou cestou zatím zcela nevymizí. Podle doktora Philippa Mitteröckera z oboru teoretické biologie Vídeňské univerzity jde o jednu ze záhad v oblasti lidské evoluce.

"Proč je počet problémů při porodu tak vysoký? Proč se zvyšuje počet případů, kdy dítě neprojde porodními cestami matky? Bez moderních lékařských zásahů byly podobné problémy často smrtelné, a to je z hlediska evoluční perspektivy způsob selekce. Ženy s velmi úzkou pánví by před 100 lety nepřežily porod. Nyní přežijí a předají své geny úzké pánve svým dcerám," vysvětlil.

Hlava novorozenců je velká. Proč?

Vědci si ale kladou i další otázky. Není jim například jasné, proč se v průběhu let lidská pánev nerozšířila. Hlava lidského miminka je ve srovnání s ostatními primáty velká, což znamená, že zvířata, například šimpanzi, mohou porodit relativně snadno. Snadněji než člověk.

Vědci využili dostupých údajů Světové zdravotnické organizace (WHO) a objevili v nich protichůdné evoluční síly. Jednou z nich je trend větších novorozenců, kteří jsou zdravější. Na druhou stranu příliš velcí novorozenci při porodu uvíznou v porodních cestách, což by mělo historicky katastrofální následky pro matku i dítě. Jejich geny by dále nepokračovaly.

Tvůrci studie se domnívají, že jedna strana této selektivní síly, tedy trend menších novorozenců, kterým nehrozí, že uvíznou v porodních cestách, díky císařským řezům zcela vymizel. "Naším cílem není kritizovat lékařské zákroky. Jen chceme upozornit na to, že mají vliv na evoluci lidi," dodal na svou obranu Mitteröcker.

Případů není moc, počet se ale zvyšuje

Na první pohled se může zdát, že počet případů, kdy je dítě příliš velké na to, aby prošlo porodními cestami, není velký. Ve skutečnosti jde asi o tři procenta, tedy zmíněných 30 na každých 1000 porodů. Nárust za posledních roky je ale znatelný a podle odborníků budep okračovat.

Během posledních 50 až 60 let se tento poměr zvýšil na 3,3 až 3,6 procenta, v poměru k původnímu počtu jde tedy o deseti až dvacetiprocentní nárůst. "Vděčit" za něj můžeme evoluci.

Podle vědců je nyní otázkou, co bude dál. "Očekávám, že tento evoluční trend bude pokračovat, ale jen pomalu. Existují určité hranice, takže si nemyslím, že by se jednoho dne většina dětí rodila císařským řezem," dodal Mitteröcker, podle kterého není lidstvo tímto trendem nijak ohroženo.

Témata: rodina děti těhotenství Rodina těhotenství