Totální konec alkoholu? Vědci nahlédli do budoucnosti a zhrozili se!

Alkohol, ilustrační foto

22. února 2018 12:02

Nedávné vědecké studie ukázaly, že se stále vyvíjíme. Například nový výzkum publikovaný v magazínu Nature Ecology a Evolution naznačuje, že by se u nás mohl vyvinout gen, který by zničil naši toleranci k alkoholu. Uvádí to server IFL Science.

Vědci z univerzity v Pensylvánii analyzovali genomy asi 2500 lidí z 26 populací na čtyřech kontinentech. Poté tým vybral specifické rysy, které se objevují v odlišných populacích. Jaké příklad lze uvést třeba změny v genu odpovědného za produkci glykoforinů, k němuž došlo u lidí v některých částech Afriky a Asie. Aby se to stalo, musí se tato mutace nezávisle objevovat v těchto dvou různých populacích a přetrvat.

„To, co tato nová studie ukazuje, je, že selekce má také tendenci vytvářet některé podobné geny mezi různými populacemi, které pomáhají lidem adaptovat se na změny v našem prostředí," popisuje John Hawks z University of Wisconsin-Madison pro server New Scientist.

Ve studii výzkumníci zdůrazňují pět oblastí, ve kterých nedávno došlo ke změně. Jde například o adaptaci na genotyp glykoprinového genu, který je spojován s odolností proti malárii, v Asii a Africe – tedy ve dvou oblastech, kde nemoc přenášená komáry představuje vážné zdravotní riziko . V Evropě si tým všiml nárůstu genů souvisejících s rozpadem aminokyseliny zvané homocystein, která ve vysokých hladinách může způsobit onemocnění srdce.

Možná nejzajímavější jsou modifikace enzymu Alkoholdehydrogenáza (ADH), které by mohly změnit způsob, jakým naše tělo zpracovává alkohol. Alkoholdehydrogenáza je enzym, který rozkládá alkohol tím, že ho metabolizuje na sloučeninu nazvanou acetaldehyd. Tato toxická chemikálie je zodpovědná za bolesti hlavy po proflámované noci. Naštěstí je tělo schopno změnit tuto látku na jinou látku - acetát, který je netoxický. Díky tomu je nám druhý den zase lépe.

Evoluce však může najít způsob, jak omezit závislost na alkoholu tím, že vytvoří nové varianty ADH, které ovlivní naši toleranci k alkoholu a schopnost našeho těla přeměnit acetaldehyd na acetát. V podstatě to znamená, že by nám bylo dost špatně i po malém množství alkoholu. Zatím byly tyto geny objeveny ve východní Asii a západní Africe – a až časem se ukáže, do jaké míry se šíří, dodává server.

Témata: Alkohol Lidé Vědci