Pozorování komety: Kdy a kde ji pozorovat nejlépe?

Autor: Libor Frýdl, stars24.cz, ČTK

8. července 2020 20:00

Od 9. července nastanou nejlepší podmínky pro pozorování komety Neowise. Nad obzorem zůstane po celou noc, lidé by ji mohli pouhýma očima vidět až do poloviny srpna. Podle astronoma a fotografa Petra Horálka má být kometa obzvlášť dobře pozorovatelná příští týden. Neowise patří k nejjasnějším kometám za posledních 13 let.

Kometu bude od čtvrtka možné spatřit zhruba od 22:30 nízko nad severním obzorem. Horálek podotkl, že kometa sice astronomicky pod obzor nezapadne, po celou noc ji však spatří lidé jen z horských vrcholů.

V nejlepší "formě" by kometa měla být po víkendu. "Kometa se výše nad obzor dostane počátkem příštího týdne. V té době už přestane rušit i svit Měsíce, který byl teď (5. července) v úplňku. Příští týden půjde postupně zpět do poslední čtvrti a pak do novu (20.7)," podotkl astronom. Pozorovatelům by pro zážitek mělo stačit jen místo s tmavou oblohou.

Kometa byla dosud viditelná pouze velmi brzy ráno, přesto už vznikla řada jejích snímků. A to i za doprovodu nočních svítících oblak, která se objevují v týdnech kolem slunovratu. Podle Horálka při vyhlížení komety lidem pomůže i on-line planetárium.

Vědci kometu objevili kosmickým dalekohledem NEOWISE 27. března letošního roku. Zdráhali se ale očekávat větší podívanou. Vývoj několika nadějných komet, například C/2019 Y4 (ATLAS), která se na jaře rozpadla, byl totiž zklamáním.

Astronomové v minulých dnech srovnávali jasnost Neowise s kometami C/2011 W3 (Lovejoy) a C/2006 P1 McNaught. Ta byla podle nich na denní obloze ještě jasnější.

Horálek ČTK řekl, že odhadnout jasnost Neowise je těžké. Mimo jiné proto, že ji lze dosud spatřit jen za rozbřesku. "V té době trochu zaniká jas ohonu a hlavy. Tím pádem se nedají udělat objektivní odhady třeba s hvězdami, které jsou poblíž. V tuto chvíli se odhady točí kolem první hvězdné velikosti. Je tak trošku jasnější, než jsou hvězdy ve Velkém voze," uzavřel astronom.

Témata: Komety