Osídlí Mars alkoholici? Vědci zjistili, který jediný nápoj tam umí vyrobit!

Pivo

31. ledna 2018 19:42

Mars je nehostinná planeta a její osídlení je sice předmětem science fiction po desítky let, v praxi se ho ale ještě nějakou dobu nedočkáme. Přesto se řada vesmírných organizací předhání v tom, které se podaří vycestovat na něj co nejdříve a založit tam kolonii. K tomu je ale samozřejmě potřeba řešit věci s tím spojené, například co se bude na Marsu jíst a pít.

Vědcům se povedlo učinit poměrně překvapivý objev. Zjistili totiž, že rostlina klíčová pro výrobu piva se možná dá vypěstovat i na Marsu. Konkrétně jde o chmel.

Přišli na to studenti vysoké školy Villanovy univerzity v Pensylvánii, kteří během v kurzu astrobiologie pěstovali několik plodin včetně chmelu v podmínkách kopírujících ty na rudé planetě. "Nevím, jestli je to praktická rostlina, ale daří se jí poměrně dobře," řekl deníku The New York Times vedoucí kurzu Edward Guinan.

Na pokusu pracovalo 25 studentů a jejich úkolem bylo zjistit, jaké rostliny by na Marsu mohly růst a v budoucnu na něm živit potenciální kolonisty. Mladí vědci rostliny zasadili do květináčů s kopií půdy Marsu vyrobené v laboratořích.

Hlavní součástí půdy je drcený čedič z prastaré sopky v Mohavské poušti. Květináče byly následně umístěny do univerzitního skleníku a částečně stíněné speciální síťkou kvůli napodobení menší intenzity slunečního svitu na Marsu.

Podle vedoucího výzkumu je vcelku logické, proč se do experimentálního skleníku dostal i chmel. "Jsou to studenti," okomentoval jejich výběr této rostliny s tím, že marihuanu jim zakázal.

Většina členů týmu ale zvolila užitečnější plodiny jako sóju, mrkev či brambory. Podle jedné ze studentek má velký potenciál v tomto směru i káva. Avšak nejvíce se dle výzkumu daří právě chmelu, v jehož pěstování a zpracování jsou Češi odborníci.

Podobných testů proběhlo už několik a ukázalo se, že v půdě na Marsu by se dalo vypěstovat několik druhů zeleniny i obilí. Vědečtí studenti proto nyní plánují otestovat, zda by na rudé planetě vyrostl ječmen, další nedílná součást piva.

Pokud by se to povedlo, dá se předpokládat,že by se jednou mohl tento nápoj na Marsu skutečně pěstovat a vyrábět. Nelze dopředu říci, jestli by k tomuto procesu byli přizvání i Češi, jelikož jsou ale ve výrobě a (i spotřebě) jedni z nejlepších na světě, rozhodně to není vyloučeno.

Témata: Mars Pivo