Cestování po světě se stalo oblíbenou činností mnoha lidí. Ti většinou vyhledávají turistické skvosty jako Paříž, Barcelonu nebo i Prahu. Všechny tyto destinace mají jedno společné - žijí zde hromady lidí. Když k tomu přidáte ještě turisty, máte někdy pocit, že se jen těžko pohnete z místa. Která světová města však turismem "trpí" nejvíce? Odpověď přinesl australský zpravodajský server News.
Každý rok se nese ve znamení turistických problémů po celém světě. V některých městech dokonce probíhaly protesty místních obyvatel, kteří si stěžovali, že jsou vytlačováni z vlastních domovů. Vlády na místech, jako například Baleárské ostrovy, začaly zvyšovat turistické daně, aby počty cestovatelů alespoň trochu snížily.
Obavy měst potvrzuje i zpráva Světové organizace pro cestování a cestovní ruch (WTCC), která ve spolupráci se společností McKinsey označila destinace, které se nejvíc potýkají s přelidněním v souvislosti s turismem.
Zpráva nazvaná "Vyrovnávání se s úspěchem: Řízení přeplněnosti v turistických destinacích" hodnotila různé faktory, podle kterých se následně určilo, která místa jsou nejvíce zasažena.
Těmito faktory byly například pocity místních obyvatel, špatné zkušenosti turistů, přetížená infrastruktura, poškozování přírody nebo ohrožení kulturního dědictví.
Výsledky zprávy nebyly potěšující, hned sedm měst mělo v těchto hlediscích vysoká skóre, která potvrzovala problém s turismem. Jednalo se o Amsterdam (Nizozemsko), Dubrovnik (Chorvatsko), Kualu Lumpur (Malajsie), Macao (Čína), Řím, Benátky (obě Itálie) a Varšavu (Polsko).
Autoři zprávy navrhují turistům, aby cestovali během roku po celém světě a nevybírali si destinace, u kterých se předpokládá, že budou v daný moment přelidněné. Turisté jsou zprávou vyzýváni k tomu, aby navštěvovali méně známé části populárních prázdninových oblastí. WTCC tím chce docílit menšího tlaku na místa, která vyzdvihla v seznamu.
Stejné výzvy dělá v současnosti například Island. Ten láká turisty do města Akureyri, kde se také nacházejí vodopády a horké prameny. Dříve však nebylo město tolik navštěvované, naopak zabrat dostávaly jiné lokality ostrova.
Organizace Navštivte Británii dělá to samé - láká turisty k návštěvě zajímavých míst mimo Londýn. Některé instituce však sahají k poměrně radikálním krokům. To se týká například nedávného zákazu reklam, které by lákaly turisty do nových obchodů v Amsterdamu.
Zpráva ovšem uvádí, že taková opatření by se měla provádět jen výjimečně a jen jako poslední možnost. "Oblast cestovního ruchu musí růst, musí vytvářet nové příležitosti a nová pracovní místa. Stejně tak musí bojovat o mír ve světě. Mnoho destinací však má problém najít tu správnou rovnováhu mezi potřebami společností, obyvatel a turistů," zdůrazňuje zpráva.