Letos kvůli novým pravidlům zdanění podle zápisu v katastru vzniká povinnost zhruba stovce tisíc poplatníků. Zejména jde o majitele garáží, pozemků nebo rekreačních staveb, protože nově se bude zdanění řídit podle údajů v katastru nemovitostí, a nikoliv podle skutečného účelu používání.
"Pokud jde o změny sazeb či místních koeficientů obcí, finanční úřady samy stanoví novou výši daně, kterou na konci dubna či v průběhu května sdělí poplatníkovi. Stejně tak při stanovení daně zohledníme řadu dalších změn, které novela přinesla," uvedla generální ředitelka finanční správy Simona Hornochová.
I kvůli změnám začala Finanční správa v rámci spolupráce se Svazem měst a obcí ČR nabízet nadstandardní služby při podání přiznání k dani z nemovitých věcí. Od začátku ledna se lidé mohou na specializovaných telefonních linkách poradit s odborníkem. Plánované jsou také výjezdy do obcí a prodloužené úřední hodiny v posledních dvou lednových týdnech.
"Víme, že je tato daň pro občany složitá, a proto letos významně posílíme náš informační servis. V průběhu celého ledna budeme připraveni radit na specializovaných telefonních linkách a na pracovištích finančních úřadů napříč Českou republikou prodloužíme úřední hodiny. Nezapomínáme samozřejmě ani na odlehlejší regiony a obce, kde již nemáme kamenné pracoviště. Naši odborníci vyrazí na stovky výjezdů, aby pomohli občanům s jejich daňovým přiznáním," sdělila ředitelka Hornochová.
Pro podání přiznání k dani z nemovitých věcí se doporučuje využít nové služby předvyplnění daňového přiznání údaji z finančního úřadu a katastru nemovitostí v daňové informační schránce na portálu MOJE daně.
Termín pro podání přiznání je 31. ledna a pro zaplacení daně 31. května. Finanční správa každoročně obdrží k dani z nemovitých věcí okolo půl milionu daňových přiznání.