wlf
stars24.cz

Vánoce byly ve znamení cukroví, užily se vaše jazýčky, ale možná břicho a svědomí trochu zaplakaly. Novoroční předsevzetí je ale ideální čas k tomu, abyste si dali od sladkých trochu pauzu, domnívá se Brooke Alpert, specialista na výživu. Stačí jeden měsíc a uvidíte zázraky.

Nikoho asi neláká myšlenka, že by se měl celý měsíc živit jen zeleninou a ovocem a rozmixovaným jídlem. Dlouhodobý detox místo diety není ani zdravý, ani lákavý, ovšem měsíční detox od cukru, taky někdy zvaný jako "bílý jed" prospěje všem, domnívá se Brooke Alpert. Nejenže tím zhubnete, zlepší se vám i kvalita pleti a vlasů.

"Po cukru je každý tlustý, ošklivý a starý," netajil se svým názorem nutriolog Brooke Alpert. "V posledních letech jsme nashromáždili dost důkazů o škodlivosti cukru, způsobuje obezitu, jsme po něm zbytečně unavení, zvyšuje riziko srdečních chorob, má špatný stav na kůži a urychluje stárnutí," řekl Alpert.

Existuje taky podezření, že cukr způsobuje i závislost. "je těžko donutit lidi, aby vynechali cukr úplně, jsou na něm opravdu závislí. Velkou roli hraje i psychika, spoustu z nás se domnívá, že sladké zmírňuje nervozitu či deprese, dodá nám energii a cítíme se po něm dobře. Jenže vždycky se jedná jen o krátkodobý efekt, po chvilce se vše vrátí a je to horší a my po cukru saháme znova," varuje odborník.

Podle profesora Roberta Lustiga z Kalifornie má kolem 10 procent populace USA skutečnou závislost na cukru a vykazuje podobné symptomy jako drogově závislí. Skutečné nebezpečí však leží v tom, že cukr mnohdy nekonzumujeme dobrovolně, schovává se i ve zdánlivě zdravých jídel. Nikdo by nechtěl na posezení sníst balení cukru, ale vypít láhev limonády je mnohem snazší.

"Není vůbec nikdo, komu by omezení cukru zdravotně neprospělo, a to včetně dětí nebo lidí zabývající se zdravým stravováním," uvedl Lustig s tím, že pozitivních změn si začneme všímat už po devíti dnech, aniž bychom jakkoliv museli snižovat příjem kalorií. "Ovšem důležité je s tím přestat nadobro, ne jen trošku omezit. Alkoholikovi taky neřeknete, že může vypít dva půl litry piva a pak dost," řekl Lustig.

To ovšem znamená, že kromě cukru a sladidel musíte vynechat i ovoce a některé druhy zeleniny, jako je hrášek, dýně, kukuřice nebo sladké brambory. Žádné mléko, žádná zrna a samozřejmě ani alkohol. V podstatě bude vaše strava složená jen z masa, vhodné zeleniny a zdraví prospěšných tuků.

Po prvních tří zdařilých dnech můžete do jídelníčku zařadit i jablko. "Budete překvapení tím, jak sladké je. Cibule bude sladká, mandle budou sladké," tvrdí Alpert. Jakmile se na krátkou dobu zbavíte přílišné konzumace cukru, vaše chuťové buňky si zvyknou a začnou znovu vnímat přirozenou sladkost v jídle, hlavně ovoci.

Postupně budete moci vrátit do jídelníčku i mléčné produkty (ovšem neslazené) a začněte taky konzumovat více ovoce. Ve čtvrtém týdnu detoxu pak většina lidí už jí normálně, jak je zvyklá, ovšem chuť na cukr je přešla a sami ho přestanou vyhledávat. "Cílem detoxu je, abyste získali kontrolu nad svými chuťovými buňkami. Nic však netrvá věčně a je vhodné jednou za čas detox zopakovat," míní Lustig.

"Dieta, ke které se budete nutit a necítíte se po ní dobře, není správná," radí Alpert. "Záleží na tom, jak moc jste na cukru závislí, může se klidně stát, že budete mít zdravotní potíže v podobě točení hlavy, stavů slabostí a podobně. V těchto chvílích je důležité se netýrat a dát si klidně kousek jablka," říká odborník. Důležité je podle něj i podpora rodiny. Pokud jste na dietě, ale všichni před vámi si budou dopřávat dortíky k odpolední kávě, pak bude pravděpodobné, že ve svém snažení nevydržíte.

Témata:

Vánoce | jídlo | Potraviny | stars24.cz

Vstoupit do diskuse