Film Věry Chytilové Sedmikrásky v digitálně restaurované podobě na konci května uvede filmový festival v Cannes. ČTK to dnes sdělila Jolana Danková z Národního filmového archivu (NFA). Snímek bude uveden v sekci Cannes Classics, kde se každoročně představují restaurované snímky významných tvůrců světové kinematografie. Sedmikrásky do české distribuce vstoupí 2. června premiérou v kině Lucerna.
Sedmikrásky rozšiřují počet digitálně restaurovaných československých snímků uvedených na významných filmových festivalech. Po Ikarii XB 1, Démantech noci, Láskách jedné plavovlásky a loňském filmu Až přijde kocour jde o pátý film z Národního filmového archivu zařazený do sekce Cannes Classics.
Sedmikrásky z roku 1966 jsou jedním z vrcholů filmografie Věry Chytilové. Surrealisticky laděné vyprávění o dvojici mladých žen, které se rozhodnou být stejně zkažené jako okolní svět, nevyvstává z konkrétních sociopolitických reálií, proto má kousavá výpověď o konformismu, maloměšťácké úzkoprsosti a limitech bezstarostnosti nadčasové kvality.
"Sedmikrásky jsou legenda: nejen jako unikátní příklad spolupráce tří silných autorských osobností, ale také jako film s neobyčejně silným etickým podtextem. Paradox Sedmikrásek spočívá v tom, že celé generace diváků a divaček ho vnímají jako radikálně svobodný film, kterému není nic svato, zatímco Chytilová chtěla na příkladu dvou protagonistek varovat před důsledky nezodpovědného lidského chování," říká o snímku generální ředitel NFA Michal Bregant.
Zdrojem pro digitalizaci byly originální negativy obrazu a zvuku a původní magnetické míchací pásy uložené v Národním filmovém archivu. Digitální restaurování z daru Milady Kučerové a Eduarda Kučery realizoval Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary ve spolupráci s NFA archivem a Státním fondem kinematografie ve společnostech UPP a Soundsquare.
Témata: Věra Chytilová
Banán přilepený lepící páskou se prodal. Za částku, které se jen těžko věří
Eva Pavlová se stala terčem nespokojených občanů. Jak to nesla?