Zpěvák Miro Žbirka je pro slovenské fanoušky podobnou legendou, jako pro nás Karel Gott. I on dosáhl světových úspěchů a na hudební scéně se pohybuje dlouhé desítky let. Zpíval i za socialismu, o čemž se nyní rozvyprávěl.
Žbirka tvrdí, že na Slovensku sice za socialismu vládl stejný režim, ale zároveň to bylo trochu jiné. "Bratislava leží na hranici s Rakouskem a komunisti nedokázali vyrušit rozhlasové vysílání z Vídně. Klidně jste si mohli naladit rádio Ö3 a celý den vám hrála moderní hudba ze Západu," uvedl v rozhovoru pro Aktuálně.
"Lidé z Bratislavy tedy znali všechny zahraniční hity té doby v originále, takže slovenští muzikanti rychle pochopili, že pokud chtějí posluchače zaujmout, nepodaří se jim to tak, že dají slovenský text do písničky skupiny Smokie. To nás vedlo k vlastní tvorbě," dodal.
V Praze naopak žádný vysílač ze Západu tak blízko nebyl, proto prý Češi mohli přeložit zahraniční hit a publikum mělo pocit, že poslouchá původní tvorbu. "Kdybych tím pádem byl český zpěvák, režim by mi jen tak nedovolil nahrávat vlastní písně. Je totiž těžší někoho přesvědčit, že se z vaší skladby stane hit, když se nabízí vsadit na jistotu a převzít už existující hit ze západních rádií. Underground v Česku daleko víc hlídali, přísně se tam kontrolovalo, koho pustí na obrazovku a koho ne," vysvětlil.
Pochlubil se také zážitkem, kdy měl na kulturním zájezdu do Moskvy vystupovat se skladbou Atlantída. "Když jsem přijel na nacvičování programu v Praze, chtěli po mně zazpívat píseň Ó, Praho má. To jsem odmítl, což mi dnes vzhledem k tomu, že v Praze žiju, přijde komické. Tenkrát mi to ale nevadilo z národnostních důvodů, byl jsem zkrátka jenom hluboce přesvědčený, že mám zpívat vlastní písně," uvedl.
"Na zájezd jsem nejel, byl jsem označený za nepřítele Sovětského svazu a do Bratislavy jsem se vrátil s pocitem, že je po mně. Na Slovensku se na to ale komunisti dívali jinak. Viděli Slováka, kterého vyhnali z Česka, protože nechtěl zpívat písničku o Praze. Vnímali to přes otázku nacionalismu, takže vrátili míček zpátky a distanc, který mi tehdy hrozil, byl zrušený," dodal.
Tahle situace byla prý asi nejvyhrocenější. Autoři, kteří ho vnímali jako interpreta, pro nějž napíšou písně, za ním ale chodili ještě předtím, než zakotvil ve skupině Modus. Patřil ale do generace vychované kapelou Beatles, jejíž desky měly na zadní straně v kolonce autorů uvedená jména Lennon a McCartney.
"Beatles si všechno psali sami, jenomže starší muzikanti tenhle přístup brali jako drzost. Pamatovali si totiž zpěváky z předešlé éry typu Elvise Presleyho, kteří si písničky sami nepsali a byli jen interprety. Proti skladbám, které mi nabízeli, jsem nic neměl, v rámci svého stylu byly v pořádku. Ke mně se ale nehodily, protože jsem byl už jinde," podotkl.
Proto dnes podle svých slov nechodí za mladými interprety, aby zpívali jeho písně. A všem, kteří se dnes hlásí do talentových soutěží v televizi, by doporučil, aby se naučili říkat ne, i když od nich všichni chtějí slyšet ano.
Témata: Miro Žbirka
Banán přilepený lepící páskou se prodal. Za částku, které se jen těžko věří
Eva Pavlová se stala terčem nespokojených občanů. Jak to nesla?