Krok, který otřásl světem hudby. Taylor Swift získala plnou kontrolu nad svou tvorbou, co to ale znamená?

Taylor Swiftová 2

Autor: Libor Frýdl

8. června 2025 21:31

Americká zpěvačka Taylor Swift minulý týden oznámila, že nyní vlastní veškerou hudbu, kterou kdy vytvořila – od nahrávek svých prvních šesti alb až po dosud nezveřejněný materiál. Koupí tohoto katalogu od investiční společnosti Shamrock Capital za přibližně 360 milionů dolarů si splnila dlouhodobý sen. Swift označila tuto akvizici za velmi osobní a dojemnou, protože ztrátu práv na svá raná díla považovala za bolestivou zkušenost.

Tento krok podle webu The Conversation umožnily jak rekordní zisky z její vyprodané koncertní šňůry „Eras Tour“, tak prodeje znovunatočených alb označených jako „Taylor’s Version“, které fanoušci přijali s velkým nadšením.

Hudební katalog se obvykle skládá ze dvou klíčových typů práv – master práv a autorských (publikačních) práv. Master práva se vztahují na samotné zvukové nahrávky, tedy původní verze písní. Právě tato práva většinou vlastní nahrávací společnosti. Publikační práva naopak chrání samotnou hudební kompozici a texty – a ty obvykle zůstávají autorovi.

Swift byla jako teenager podepsána pod nahrávací společnost Big Machine Records, která jí poskytla zázemí a financování, ale zároveň si ponechala práva na její master nahrávky. Sama zpěvačka si ponechala jen publikační práva na své písně. Když v roce 2018 odmítla nabídku prodloužit smlouvu s Big Machine, přesunula se ke společnosti Republic Records, která jí umožnila vlastnit nově natočené nahrávky.

V roce 2019 Big Machine prodala celý katalog – včetně nahrávek Swift – společnosti Scooter Braun, se kterým měla zpěvačka velmi napjaté vztahy. Swift tvrdila, že se o transakci dozvěděla stejně jako veřejnost a nedostala šanci nabídnout vlastní koupi. Později katalog přešel pod Shamrock Capital, s níž se jí nakonec podařilo vyjednat zpětný odkup.

Právě kvůli tomu začala Swift vydávat znovunatočené verze svých alb. Nové nahrávky pod značkou „Taylor’s Version“ získaly vlastní autorská práva, čímž zpěvačka převzala kontrolu nad distribucí a výdělky. Fanoušci tuto iniciativu podpořili a upřednostňují tyto verze před originály, čímž snižují hodnotu původních master nahrávek.

Swift se opakovaně vyslovovala pro to, aby umělci měli kontrolu nad svou tvorbou a mohli svá díla licencovat nahrávacím společnostem jen na omezenou dobu. Její osobní zkušenost rezonuje v hudebním průmyslu a stává se precedentem pro mladé umělce, kteří si nyní více hlídají podmínky svých smluv. Například Olivia Rodrigo vyjednávala svou první nahrávací smlouvu s vědomím toho, čím si Swift prošla.

Zpěvaččina nová akvizice jí nyní umožňuje rozhodovat o všech aspektech využití své hudby. Díky loajální fanouškovské základně se dá očekávat, že jak originální nahrávky, tak jejich nové verze si udrží vysokou tržní hodnotu. A samotná Swift bude ještě bohatší – nejen finančně, ale především autorsky a umělecky.

Témata: Taylor Swift