Od doby, kdy populární bavič a televizní ikona několika dětských generací, ohlásil ceny svého velkolepého vystoupení v O2 Aréně, uplynulo několik týdnů. Během nich proti sobě stihl poštvat jak řadu rodičů, tak i novinářů, kteří se dle použitých argumentů pouze svezli na vlně všeobecného "hejtu", aniž by si jasně ověřili fakta. S tím pokračují dodnes, a tak je na místě některé věci uvést na pravou míru.
Pokud jste o kauze dosud neslyšeli, uvedu vás do obrazu. Michal Nesvadba se rozhodl po 23 letech opustit kultovní Kouzelnou školku, přičemž závěrečné rozloučení má proběhnout letos po Vánocích v O2 aréně. Ceny začínají na několika stokorunách a šplhají až do vyšších jednotek tisíc, v návaznosti na zakoupená sedadla.
Bohužel právě ceny vstupenek jsou něco, co rodiče, zejména v dnešní nelehké době, příliš neustáli. Ceny na obě představení začínají v případě dětí na 690 korunách, v případě dospělých pak na 990 korunách. Za nejvyšší vstupenku rodiče zaplatí kolem dvou tisíc korun, v případě VIP balíčku pak necelých pět tisíc.
Lidé to proto herci to na sociálních sítích pořádně vytmavili. A média jakbysmet. Nutno podotknout, že to není poprvé, co se Nesvadbovy příjmy rozebírají veřejně. Například v roce 2008 vydal server Aha článek, v němž uvádí, že si Nesvadba ročně údajně přijde na zhruba šest milionů korun. V roce 2015 už to podle serveru Expres údajně mělo být měsíčně více než milion korun. A podobných článků bychom nalezli více.
Většina z nich má jednu společnou vlastnost. Snaží se komiky, kteří se zaměřují na dětské obecenstvo, vykreslit tak, že děti využívají jako "dojnou krávu". Označení typu "výnosný byznys s dětmi" pak nejsou výjimkou, ačkoliv děti nejsou těmi, kdo za tato vystoupení platí. A ačkoliv peníze putují umělci, který je pro mnoho lidí pojmem.
Kouzelnou školku zná dneska téměř každý a Nesvadba patří mezi nejznámější stálice současnosti, navzdory tomu, že jeho obecenstvo je relativně úzce specifikované. Dospělého člověka zkrátka nepobaví tolik, jako právě děti. Na druhou stranu svou práci dělá desítky let na takové úrovni, že jej slušně uživí. Tedy obecně řečeno - umí ji a dělá ji dobře.
A jak je nejen v šoubyznysu zvykem, za dobrou práci by se mělo umět také dobře zaplatit. Z nějakého důvodu však vášně planou v případě herce, který učí děti kreativitě, ne však v případě například youtuberů, kteří mají stejnou cílovku, na takzvaném merchandisingu (trička, figurky apod.) vydělávají také poměrně slušné částky, ale veřejnost i média v tomto případě zůstávají chladní.
Jedno z tuzemských médií si postesklo, proč Nesvadba dělá tak drahou a velkolepou šou, namísto toho, aby raději uspořádal levnější turné po republice. Přesně minutu trvalo zjistit, že komik turné pořádá, a každý týden vystupuje někde jinde, navíc nejen v Česku. Pochopitelně za o něco menší peníze než v případě O2 arény. Kdo tedy má neutuchající touhu "Michala z Kouzelné školky" spatřit naživo a jednoduše nemá na lístky za tisíce korun, šanci má stále.
V jiných médiích se poměrně často objevuje slovo "kšeft". Pokud jsou lístky pro děti na dvouhodinové vystoupení za necelých 700 korun "kšeftem", docela by mě zajímalo, co potom je vstupenka na tři hodiny do jednoho nejmenovaného českého akvaparku za úplně stejnou cenu. Proč nikdo nevystoupí proti tomu a nenamítne, že průměrná čtyřčlenná rodina nechá za tři hodiny na takovém místě mezi dvěma a třemi tisíci korunami?
Ano, lze namítnout, že za nejnižší cenu jsou ty "nejhorší" vstupenky nejvíce vzadu, a diváci tak budou odkázáni spíše na velké obrazovky. Na druhou stranu, vstupenky na kdejaký koncert na těchto místech začínají tam, kde lístky na Michala končí, nepočítáme-li VIP vstup.
Šou má obsahovat čtyřicet účinkujících a náklady na produkci údajně šplhají až k pěti milionům. Je tedy jasné, že uspořádat něco takového není za pakatel. A jelikož má jít o rozloučení, dá se pochopit, že Nesvadba chce, aby taková událost stála za to.
Další z nejmenovaných médií předneslo argument, že pokud je produkce tak drahá, herec neměl své vystoupení pořádat v O2 aréně. Nedává mi nejmenší smysl proč. Mezi umělcem a divákem platí nepsaná dohoda, kdy umělec něco nabídne, a divák, má-li zájem si za to zaplatí. Ostatně to je poměrně běžný byznys model, který je standardní v každém obchodním styku. A v každém obchodě obecně. Nikdo přece nikoho nenutí do toho, aby si kupoval cokoliv, na co nemá finance. Ale pokud chce a má na to, ať si to zakoupí.
Na základě aktuální obsazenosti arény je vidět, že nejlevnější lístky řadě lidí prostě nevadí. Jsou vyprodané. U dražších vstupenek už to taková hitparáda není, což by mohlo naznačovat, že jejich cena je tak vysoká, že už ji někteří rodiče nejsou ochotni zaplatit. To je ale především na sebereflexi samotného herce a jeho týmu, jestli byla cena stanovena správně.
Jsou tedy vstupenky drahé? Pro někoho bezesporu. Pro jiného nikoliv. Každý má jiný finanční rozpočet, kdo si nemůže toto vystoupení dovolit, může zkrátka sáhnout po levnější alternativě na jiném jeho představení. Nelze ale očekávat, že cenová nabídka bude vytvořena tak, aby vyhovovala všem bez rozdílu.
Jsou mezi námi totiž i rodiny, pro které by i vstupenka za 300 korun byla drahá. Pak to ale vysvětlete umělcům, kteří si za lístky na svá představení inkasují násobně více. Zbývá tak poslední populární argument, a sice, že jde o představení pro děti. Prakticky vždy tak půjde o nejméně dva lístky, dítě a jeho doprovod. A zde lze uznat, že nějaká výhodnější rodinná vstupenka opravdu v nabídce být mohla. Na stranu druhou, jak uvádí propagační materiály, "pro Nesvadbu je to vrchol a vyústění jeho celoživotní práce." A bez ohledu na aktuální zášť musí každý uznat, že tu odváděl skutečně kvalitní. Tak si možná trochu toho ocenění na závěr zaslouží.
Témata: Michal Nesvadba
Dwayne Johnson září na premiéře Moana 2: Tanec a svaly, které vyráží dech!
Polibek, který šokoval: Ana de Armas nachází štěstí po Benovi Affleckovi