Jaromír Hanzlík patří již několik desetiletí k nejpopulárnějším českým hercům a příliš na tom nezměnil ani fakt, že již před 30 lety výrazně omezil své herecké aktivity. Diváci dodnes milují jeho rozcuchaného kovboje z filmu Léto s kovbojem či hurónského strýce Pepina z Postřižin.
Jeho sympatické a spontánní herectví využili tvůrci spousty filmů klasických i televizních, a k tomu strávil 30 let na jevišti Vinohradského divadla. A pak za sebou zabouchl dveře a odstěhoval se do Švýcarska. Ale později se začal k práci v televizi i k filmu do Česka vracet, byť v mnohem menší míře. Změnil se ve vlídného prošedivělého pána, jež například kultivovaně vzpomíná s hereckými osobnostmi v pořadu Úsměvy českého filmu. Letos 16. února slaví pětasedmdesátiny.
Na pódiu se Hanzlík, rodák z Českého Těšína, který ale vyrůstal v Praze, poprvé objevil, když mu byly tři roky: "Ve scéně operety Děvčátko z kolonie, v jednom obrazu praly ženský na jevišti prádlo v neckách a já tam přiběhl a s velkou chutí jsem jim do toho prádla plácnul. Měl jsem velký aplaus," vzpomínal jednou.
Dětství tak prožil s vůní divadla, jeho otec František byl hercem a kabaretiérem, a malého Jaromíra bral často sebou do práce. Matka pracovala jako asistentka režie v televizi. A když ten v roce 1966 odmaturoval, přijali jej na DAMU, ale místo do školy nastoupil rovnou do Vinohradského divadla.
Předcházelo tomu složité vyjednávání ředitele Vinohradského divadla Františka Pavlíčka s Jaromírovým otcem, který nakonec svolil. A tak se divadelní školou Jaromíra Hanzlíka stala prkna, co znamenají svět, a "profesory života" tehdejší herecký ansámbl Vinohrad - Miloš Kopecký, Jiří Pleskot, Vlastimil Brodský či Ilja Racek.
"Při potlesku se mi zdálo," vzpomínal na první děkovačku, "že vyletělo tisíc holubů a tlouklo křídly... Neviděl jsem, neslyšel, tekly mi slzy a zapomněl jsem se uklonit." V divadle začal záhy dostávat jednu hlavní roli za druhou: Hamlet, Chlestakov, Cyrano z Bergeraku, Raskolnikov, Oidipus, Car Fjodor a desítky dalších. V televizi jej do povědomí diváků dostala role Huckleberryho Finna, a na filmovém plátně to byl bezelstný student Vojta v Romanci pro křídlovku (1966) režiséra Otakara Vávry.
U filmu ale začínal už jako sedmnáctiletý, když ve filmu Každý mladý muž režiséra Pavla Juráčka vystupoval po boku Pavla Landovského. A v pětadvaceti už měl na kontě přes dvacet filmových rolí. Diváci si ho zamilovali pro jeho spontánnost. Pod vedením režisérských veličin typu Otakara Vávry, Karla Kachyni nebo Martina Friče točil kriminální filmy, válečná dramata i komedie, a záhy se stal populárním a obsazovaným hercem, na kterého se dalo spolehnout v jakékoli roli.
Ke konci šedesátých let se ve filmu Slasti otce vlasti setkal s Danielou Kolářovou, s níž později vytvořili sympatickou hereckou dvojici, například v seriálu Taková normální rodinka a ve filmech Noc na Karlštejně či Léto s kovbojem. Kolářová mu byla partnerkou i na divadle.
Sedmdesátá a osmdesátá léta mu přinesla spoustu příležitostí v seriálech, jako jsou Byl jednou jeden dům, Nemocnice na kraji města, Sanitka a další, poplatnější režimu. Pod režijní taktovkou Jiřího Menzela si v roce 1980 zahrál v Postřižinách ukřičeného strýce Pepina a Menzel jej obsadil i do dalších titulů Slavnosti sněženek a Konec starých časů.
Pak přišla revoluce, jež kladla na herce velké nároky, a záhy po ní Hanzlík pocítil obrovskou únavu: "Byl jsem jak veverka v kleci. Práce a zase práce, skoro 30 let, každý den... Když má herec zlomenou ruku nebo nohu, je to vidět. Když má zlomenou duši, vidět to není, ale taky nejde hrát." A tak v roce 1993 odešel z Vinohrad i z Čech.
A schoval se ve švýcarském Bernu. Po čase se začal vracet - s novou ženou a novým image zralého muže s plnovousem. Po Zdeňku Svěrákovi zdědil televizní Úsměvy českého filmu. Občas také něco natočí, jako například filmy Muži v říji a Gangster Ka či seriály Sanitka 2 a Cirkus Bukowsky, ve kterém konečně dostal vytouženou negativní roli. Jeho zatím posledním filmem je snímek režiséra Jiřího Adamce Léto s gentlemanem z roku 2019, který je i Hanzlíkovým scenáristický debutem.
V roce 2018 Hanzlík na závěr mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech převzal cenu za umělecký přínos české kinematografii. "Tímhle oceněním jsi mě poslal do společenství báječných lidí a úžasných kumštýřů," řekl prezidentu festivalu Jiřímu Bartoškovi. Několik týdnů před tím na zlínském filmovém festivalu pro děti a mládež dostal Zlatý střevíček za mimořádný přínos kinematografii pro děti a mládež. Řadu rolí totiž ztvárnil v pohádkách. Podle svých slov se nejvíc "vyřádil" coby král v Nesmrtelné tetě. "Dělal jsem tam toho blbého krále, to je vděčná věc," řekl novinářům.
Témata: Jaromír Hanzlík
Vzorný pacient Josef Zíma: Jak to s ním vypadá po amputaci nohy?
Sebastian to s usmířením nedomyslel? Policie musí ctít zákon!
Dwayne Johnson: Dcery The Rocka si ukradly show pro sebe!