Zejména kolem dvou filmů Ostře sledované vlaky a Kdo hledá zlaté dno se na festivalu Febiofest točila debata věnovaná Jiřímu Menzelovi. Uskutečnila se v prostorách Zahrady Savarin v Praze.
Kameraman Jaromír Šofr, filmový kritik Jan Foll a filmový a literární kritik, spisovatel a publicista Jan Lukeš při besedě ocenili oscarové Ostře sledované vlaky. Ke snímku Kdo hledá zlaté dno pak zaujali mnohem smířlivější postoj, než většina tuzemské filmové kritiky. Po besedě následovala projekce filmu Rozmarné léto jako pocta Menzelovi, který zemřel 5. září ve věku 82 let.
"Vlaky jsou film, který nazývám 'film zázrak'. Je nepochopitelné, že něco takového dokáže někdo natočit v sedmadvaceti letech," prohlásil Foll.
"Práce na tomto filmu šla kupředu, jako by to byl jeho desátý snímek," uvedl k filmu z roku 1966 Šofr. "Menzel dokázal postavit před kameru ty správné lidi, třeba Václava Neckáře. Sáhl po hercích 'neslavných', a to bylo vždy nadhodnotou jeho děl," dodal kameraman, který natočil většinu Menzelových filmů.
V případě snímku Kdo hledá zlaté dno z roku 1974, který byl natáčen při výstavbě Vodní nádrže Dalešice, vystupující vyvraceli názory, že Menzel patřil k normalizačním umělcům. "Vyčítat mu něco takového je naprosto nemístné. Šli jsme do toho s tím, že nám to umožní pracovat na dalších věcech," podotkl Šofr.
Právě díky příběhu o mladém muži, který při návratu z vojenské služby začne pracovat na stavbě přehrady, mohl Menzel ještě za komunistického režimu natočit oceňované snímky Báječní muži s klikou, Postřižiny, Slavnosti sněženek, Vesničko má středisková nebo Konec starých časů. "Jeho dílo je nestravitelné pro experimentátory, on oslovil všechny vrstvy obyvatel, intelektuály i obyčejné lidi, díky kterým se u hospodských stolů citují dialogy z Postřižin," konstatoval Lukeš.
Podle Šofra měl Menzel velké sociální cítění. "Byl pravým opakem plebejce, ale zároveň lidumil, podobně jako Bohumil Hrabal," uvedl.
Lukeš zdůraznil, že Menzel byl také znalcem světové kinematografie, který měl velkou skříň plnou kazet s filmy. Připomněl, že jeho velkým vzorem byl americký herec a režisér Woody Allen, se kterým se osobně setkal ve Vídni. "Nesmírně ho tehdy potěšilo, že ho Allen znal jako tvůrce snímku Ostře sledované vlaky," sdělil Lukeš.
Témata: Jiří Menzel
Polibek, který šokoval: Ana de Armas nachází štěstí po Benovi Affleckovi
Vzorný pacient Josef Zíma: Jak to s ním vypadá po amputaci nohy?
Sebastian to s usmířením nedomyslel? Policie musí ctít zákon!