Příběh letu Qantas flight QF94, který minulou neděli letěl z amerického Los Angeles do australského Melbourne, plnil celý týden přední stránky všech světových médií. Během letu totiž došlo ke zdánlivě nekontrolovatelnému volnému pádu letounu Airbus A380, což pasažéry uvedlo do stavu beztíže a vyděsilo je to natolik, že mnoho z nich už do letadla nikdy neusedne. Nyní se ale ukázalo, co za touto děsivou událostí stálo.
Let QF94 odletěl z Los Angeles v neděli 10 června v 11:29 místního času a bezpečně přistál v Melbourne v úterý v 8 hodin místního času. Během letu nad Tichým oceánem se ale odehrálo něco, co utkví v hlavách stovek cestujících do konce života.
V jednu chvíli se stroj začal bez jakéhokoliv varování nekontrolovatelně řítit k zemi. Zhruba 10 sekund, které mnohým přišly jako věčnost, letadlo neřízeně padalo k zemi, načež jej piloti vyrovnali.
"Letadlo zasáhly bouřlivé turbulence a pak jsme se začali řítit k zemi," prozradila deníku The Australian cestující Janelle Wilsonová. "Volný pád nás okamžitě zvednul ze sedaček a my jsme byli ve stavu beztíže," dodala.
"Dáma, která seděla vedle mě, křičela, já také, držely jsme se za ruce a byla jsem přesvědčena o tom, že spadneme. Bylo to děsivé," pokračuje ve svém vyprávění jedna z cestujících.
Na palubě airbusu nebyl nikdo zraněn a všichni cestující bezpečně doletěli do cíle. Nikdo z nich ale nevěděl, co se ve skutečnosti stalo. Objevila se pouze informace o tom, že za volný pád může jiné letadlo Qantas A380, které stejnou trasu proletělo o dvě minuty dříve.
Kapitán Richard Tobiano ale po týdnu popřel, že by bylo letadlo nekontrolovatelné, a dodal, že turbulence nebyly tak nebezpečné, jak si cestující mysleli. "Turbulence jsou pravděpodobně jedním z nejvíce nepochopených prvků létání," řekl Tobiano.
"Pro piloty jsou každodenní součástí jejich povolání a cestující se nemusí bát. Letadla jsou navržena tak, aby se vyrovnala s úrovní turbulence, která přesahuje všechno, s čím byste kdy ve skutečnosti mohli setkali," dodal.
Nepopřel, že turbulence dokáží přivést cestující na hranici šílenství, podle něj jsou ale mnohdy tyto jevy vnímány špatně. Následně ve svém prohlášení vysvětlil, co se vlastně stalo.
Podotknul, že mezi některé z běžných příčin turbulencí patří náhlé změny směru větru nebo rychlosti, velké a husté mraky a podobně. V případě letu QF94 došlo k narušení vzduchu.
Za vše tak skutečně může velké proudové letadlo letící před nimi. "QF94 byl asi 37 kilometrů za a 300 metrů pod jiným letalem Qantas A380, když narazil na elementy rušivého vzduchu. Je to neobvyklé, ale takto rušený vzduch může způsobit letadlům problémy," uvedl.
"Turbulence trvala asi deset vteřin a způsobila, že se nos letadla naklonil. Pohyb, který popisují cestující, byl pohyb stroje A380 okamžitě se vracejícího do letové polohy," dodal.
Tobiano také uvedl, že letadla jsou navržena tak, aby se vrátila na původní úroveň letu, v případě, kdy by turbulence narušily hladký let. Letadlo má schopnost přizpůsobit se včetně návratu do správné nadmořské výšky.
"QF94 fungoval přesně tak, jak měl, stejně jako jeho vysoce vyškolená posádka," dodal. Letecká společnost poté ubezpečila, že je u každého letu vynaloženo mnoho úsilí, aby se vyloučily turbulence, včetně využití detailních meteorologických zpráv a radarů počasí, ale i komunikace mezi piloty létajícími na stejném koridoru.
Během nedělního incidentu nebylo hlášeno žádné zranění. Incident proto nebude vyšetřován, protože nedošlo k ovlivnění bezpečnosti letu.
Témata: letectví Letadla Austrálie