Státní pomoc leteckému dopravci Smartwings, pod kterého patří také České aerolinie (ČSA), nemá bez pomoci cestovním kancelářím samostatně smysl. Tvrdí to Petr Šatný, marketingový ředitel CK Alexandria, která patří k největším na českém trhu. Podle jeho odhadu cestovní kanceláře tvoří dvě třetiny tržeb Smartwings. Pro Alexandrii je zásadním partnerem, organizuje přes něj většinu letů.
Vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) dříve uvedl, že stát by se měl o podporu Smartwings postarat. Společnost podle něj zabezpečuje 30 procent tržeb Letiště Václava Havla. O víkendu v České televizi řekl, že by stát mohl koupit až 100procentní podíl ve skupině. Takovou pomoc firma dnes odmítla. Požaduje úvěr od státu, nebo garance za úvěr u komerční banky.
"Pokud by se pomohlo pouze Smartwings, a nikoli zároveň i cestovním kancelářím, hrozí, že trh zkolabuje a Smartwings budou brzy potřebovat pomoc znovu," uvedl Šatný. Stát by podle něj měl podpořit provoz cestovních kanceláří přímými dotacemi nebo zárukami za úvěry. CK kvůli prakticky zastavenému cestování patří mezi nejvíce zasažené společnosti v souvislosti s koronavirem.
Konec Smartwings by podle Šatného způsobil obrovské potíže pro český cestovní ruch. Není podle něj reálné, že by ho rychle nahradila jiná společnost. Zvýšila by se cena letenek a také zájezdů.
"Smartwings organizují lety nejen z Prahy, ale i z dalších míst v ČR a zde by se nabídka letů do řady destinací zcela jistě zúžila. Stejně tak lety do některých menších destinací, jako jsou třeba menší řecké ostrovy, by nejen nebyly realizovány s takovou frekvencí, ale nejspíš by se tam z Česka nedalo dostat přímým letem vůbec. Na spoustu míst by se tak místo přímého letu z Prahy, Brna či Ostravy, muselo letět jen z Prahy a ještě s přestupem. Cena letenky by vzrostla ještě výrazně více než u přímých letů," uvedl.
Asociace cestovních kanceláří ČR podle svého místopředsedy Jana Papeže zaslala vládě dopis, ve kterém upozornila, že Smartwings jsou pro CK důležitým obchodním partnerem. Nahradit ho by bylo podle Papeže komplikované. Původně totiž riziko za provoz letu nesla CK, která si předplácela celé letadlo. To už nyní CK podle něj dělat nebudou. "Riziko provozu by na sebe musel vzít letecký dopravce. Obávám se, že v tom rozměru potřeb cestovních kanceláří v ČR takoví dopravci snadno nebudou," řekl dnes České televizi.
Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Do skupiny patří dopravci Smartwings a ČSA. Na svých linkách loni přepravila 8,2 milionu cestujících. Letecké společnosti po celém světě odstavily z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření koronaviru.
Témata: Smartwings cestování
Banán přilepený lepící páskou se prodal. Za částku, které se jen těžko věří
Eva Pavlová se stala terčem nespokojených občanů. Jak to nesla?