LÉK na KORONAVIRUS? Vědci mají dobrou zprávu!

4. března 2020 17:03 | Aktualizováno: 5. března 2020 21:37

Koronavirus se navzdory snahám o karanténní opatření nedaří v mnoha zemích světa zastavit. Oči veřejnosti se tak stále častěji obracejí k lékům a vakcínám, které jsou ale zatím stále ve vývoji. Poslední zprávy vědců však vypadají velmi nadějně!

Odborníci se shodují v tom, že lék na koronavirus bude pravděpodobně vytvořen dříve, než vakcína. Vývoj léků sice není jednoduchou záležitostí, pořád je ale z mnoha důvodů lehčí vytvořit reakci, než prevenci. Tak či tak na obou formách léčby pracují desítky laboratoří po celém světě, vědci z amerických, čínských, indických a dalších farmaceutických společností.

Předpokládá se, že jedním z prvních léků, který by mohl spatřit světlo světa, bude mediálně nejznámější remdesivir. Lék před několika lety vyvinul tým vědců kalifornské firmy Gilead Sciences, v jehož čele stojí Čech Tomáš Cihlář.

Možnou účinnost remdesiviru proti koronaviru přiznává i Světová zdravotnická organizace (WHO), chybí ale testy, které by ji prokázaly. Ty sice probíhají a aktuálně vstupují do třetí fáze, než bude lék připraven k masové výrobě ale nějakou dobu ještě potrvá.

"Studie třetí fáze zahrnuje přibližně 1 000 pacientů ze zdravotnických středisek především v asijských zemích, ale i v jiných zemích po celém světě s velkým počtem diagnostikovaných případů," uvádí web společnosti Gilead s tím, že třetí fáze testů vypukne v březnu.

Lék se podává nitrožilně a pokud se testování osvědčí, americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) může remdesivir schválit jako lék proti Covidu-19. Nakolik bude úspěšný nyní nelze odhadovat, co ale některé vědce trápí více jsou možné vedlejší účinky.

Právě ty jsou jedním z důvodů, proč vývoj léků zabere mnohdy i roky. Zatímco s bakteriemi umí lékaři bojovat poměrně úspěšně a antibiotika známe více než sto let, virové infekce se léčí vzácně. Dosud totiž nejsou látky dostatečně účinné, aniž by měly vysoký počet nežádoucích účinků.

Zatímco Spojení státy sází na remdesivir, vědci z Číny a nově i Tchaj-wanu se obrací k jinému medikamentu. Experimentálně byl úřady schválen lék Favilavir, který údajně prokázal účinnost při léčbě onemocnění s minimálními vedlejšími účinky v klinické studii zahrnující 70 pacientů.

Tamní laboratoře podle serveru FocusTaiwan nyní ve velkém spouští výrobu tohoto léku s cílem zajistit dostupnost všem nemocným. Podobných vědeckých pracovišť je ale po celém světě mnohem více, a každé pracuje na unikátním léku.

Témata: Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)