Vědci vyděsili lékaře! Místo léčení pacienty zabíjejí?

15. října 2019 16:27

Chemoterapie patří k systémovým metodám léčby rakoviny. Nese sebou celou řadu nepříjemných vedlejších účinků, ať už jde o nevolnost a zvracení, poškození nehtů a kůže, vypadávání vlasů, záněty, zácpy nebo další problémy. Podle nové studie však může mít ještě jeden nečekávaný efekt - může šířit rakovinu a způsobovat více agresivní nádory.

Chemoterapie označuje jakoukoliv léčbu, která spočívá ve vpravování chemických látek do organismu. Jedná se například o antibiotikum, virostatika, antipyretika. V hovorové řeči se však pod pojmem chemoterapie myslí chemoterapie protinádorová, tedy léčba dávkami cytostatik, což jsou látky toxické pro buňky. Tato terapie svým zásahem do buněčného cyklu nádorové buňky brání této buňce v dalším dělení. Avšak tento postup není přesně zacílen, proto léčba cytostatiky postihuje i zdravé buňky.

A právě v tom podle vědců spočívá problém. Podle nové studie totiž chemoterapie v některých případech rakovinu nezastaví, ale naopak umožní její šíření a vznik více agresivních nádorů. Výzkumníci v USA zkoumali vliv léků na pacienty s rakovinou prsu a zjistili, že tento „lék“ zvyšuje šanci na přesun rakovinných buněk do jiných částí těla, kde jsou téměř vždy smrtelné.

Předpokládá se, že toxické léky v těle nastartují mechanismus, který v konečném důsledku umožňuje nádorům znovu dorůst a být ještě silnější. Zvyšuje také počet „dveří“ v krevních cévách, které umožňují rakovině šířit se po celém těle, cituje vědce deník The Telegraph.

Doktor George Karagiannis z Albert Einstein College of Medicine v New Yorku, zjistil, že se počet těchto „dveří“ u určitého množství pacientů, kteří dostávali dva běžné chemoterapeutické léky, zvýšil. Chemoterapie tedy v krátkodobém horizontu sice nádor zmenší, ve výsledku ale může vyvolat šíření rakovinných buněk po celém těle.

Provedl také testy na myších, které ukázaly, že po podání chemoterapie určené pacientům s rakovinou prsu, se u nich zvýšil počet nádorových buněk cirkulujících v těle a v plicích. Doktor Karagiannis proto navrhuje, že by ženy mohly být monitorovány v průběhu chemoterapie, protože lékaři by tak mohli kontrolovat, zda se rakovina nešíří i jinam.

„V této studii jsme zkoumali jen šíření rakovinných buněk vyvolané chemoterapií při rakovině prsu. V současné době pracujeme na dalších typech rakoviny, abychom zjistili, jestli vyvolávají podobné účinky,“ dodal lékař, jehož studie byla publikována v odborném časopise Science Translational Medicine.

Témata: lékaři Vědci