Lubomír Lipský: Syn z herecké rodiny, komik tělem i duší

Výročí úmrtí nezapomenutelného herce 6

Autor: Pavelka, stars24.cz

7. října 2017 14:34 | Aktualizováno: 9. října 2017 3:28

Před dvěma lety se uzavřela životní dráha jednoho z klasických komiků české divadelní i filmové scény. Za úctyhodných 92 let svého života věnoval divákům mnoho nezapomenutelných postav a vlídného humoru.

Rodák z Pelhřimova pocházel sice z cukrářské rodiny, ve které ale měla svůj prostor láska k herectví. Zejména otec tří sourozenců působil u místních ochotníků, takže není divu, že Lubomír a jeho o rok mladší bratr Oldřich vykročili také touž cestou - jenom každý jiným směrem. Ale k tomu se dostaneme. Bratrům nechyběla ani organizační schopnost, v Pelhřimově dali vzniknout Dramatickému studiu mladých, po letech válečných díky režiséru Janu Škodovi založili v Praze Divadlo satiry. 

Oldřich Lipský se vydal za kameru a jako režisér svého bratra hned v několika filmech vedl. Lubomír od počátku své kariéry, jíž nastartoval už jako dvanáctiletý v představení Strakonický dudák, inklinoval vždy ke komediálnímu žánru. Postupně ho rozšířil ještě o role pohádkové, ale i tady šlo o prince, chasníky a později i krále spíše humorného založení.

Vytvořil nesmírné množství postav a postaviček, ale divákům se s největší pravděpodobností zapsal do povědomí jako neúspěšný spisovatel a učitel Georg Camel v bláznivé komedii Čtyři vraždy stačí, drahoušku. Kouzelnou rolí byl i jeho fotbalový rozhodčí a zároveň vedoucí holičství/kadeřnictví Kastl v nedoceněném snímku Ženy v ofsajdu. Děti v polovině 70. let pak určitě nezapomenou na všestranného klauna Cibulku ve filmu z cirkusového prostředí Šest medvědů s Cibulkou. Pochopitelně to je jen nepatrný zlomeček z bohaté filmografie pana Lubomíra, které dominovaly především televizní filmy. Kdo by si nevzpomněl na půvabného hudebníka Floridora/Celestina v komedii Mamzelle Nitouche?

Divadelní kariéra je natolik obsáhlá, že by vyšla na hezký románek na pokračování. Proto ji připomeňme vynikajícím představením Charleyova teta autora Brandona Thomase - pro Lipského je významná tím, že si v ní v běhu času zahrál nejdřív lorda Fancourta Babberleyho (tato verze byla zaznamenána pro televizi), v pozdější době se "převlékl" do role advokáta Spettigua a nakonec ještě v devadesáti letech ztělesnil sluhu Brasseta.

Pominout nelze ani hudební sklony - Lubomír Lipský vedle klavíru hrál na saxofon a tudíž inklinoval k jazzu, poté se mu zalíbil pozoun, i proto mohl ve Čtyřech vraždách dráždit své okolí hrou na suzafon - jak sám říkal, nemusel nijak markýrovat, protože měl dechy v krvi.

Na co jsme ještě zapomněli? Jistě - seriály. Slavní Tři chlapi v chalupě a role dědy Potůčka vedle jeho dalších kolegů byla natolik populární, že dala vzniknout filmu Tři chlapi na cestách. Nesmíme zapomenout ani na mírně potrhlou, nicméně velmi oblíbenou pětidílnou sérii Fantom operety, kde se Lipský vyřádil po boku Jiřiny Bohdalové, Ivy Janžurové a Josefa Bláhy.

Lubomír Lipský rovněž poskytl hlas pro různé pořady, estrády (a neberte to slovo v pejorativním duchu) a především vdech život popletenému, poněkud svérázně přísnému Hlustvicihákovi. Tato postava byla nejčastěji vrátným v různých podnicích, přitom ve vůbec první scénce Lipský oním Hlustvicihákem nebyl - toto jméno měl jeho obvyklý oponent Miroslav Homola. Lipský Hlustviciháka nejen nahrál, ale rovněž s ním živě vystupoval.

Miloval život, divadlo a víno, tvrdí se, že i proto přijal roli v komediích Bobule a 2Bobule. Jeho tvář dokonce zhlížela z lahve Veltlínského zeleného Adámkova vinařství, vydané u příležitosti 100. filmových narozenin. Sám s nadsázkou tvrdil, že receptem na dlouhověkost je přesná zdravotní dávka v podobě sedmičky vína. Milovník dobrého beaujolais si zaslouží za své dílo nehynoucí vzpomínku, ačkoliv on sám nás opustil 2. října 2015.

Témata: Lubomír Lipský