Brutální nálož! Čeští herci prý smrdí, pohádky jsou blbé, padla slova o prdeli. Je to masakr!

Bossa Nova a Anna Fialová

Autor: Libor Frýdl, stars24.cz

23. ledna 2020 12:38

Daniel Vávra není jen slavný český vývojář, kterého zná celý svět. Pohybuje se také ve světě kinematografie, a jak už delší dobu tvrdí, ta česká je podle něj naprosto otřesná. Školy selhávají a produkují herce, kteří údajně nemají charakter.

Vávra tvrdí, že česká kinematografie je v otřesném stavu a za posledních 15 let nikdo nenatočil nic pro kina, co by se vymykalo průměru, s výjimkou asi dvou filmů.

To podle něj ukazuje na naprosté selhání FAMU. "Jenže máme tu i naprosté selhání DAMU. Začněme tím, že tu prakticky nemáme charakterové herce. Když potřebujete do filmu tvrďáka, tak prostě mezi českými herci NENÍ. NULA. NIKDO. Neexistuje herec pod 40, který by uměl hrát, vypadal dobře/drsně a měl patřičnou fyzičku," napsal na sociální síti.

Problém vidí i v tom, že nemáme ani herečky. Princeznu nebo svůdné milenky prakticky ve 100% případů hrají Slovenky, a jak poukázal, konkrétně dvě. "Na zemi, která je cizinci často opěvovaná krásou žen, se nenajdou ani dvě dobře vypadající herečky? To je dost bizarní. Jenže my nemáme ani charakterové padouchy," pokračuje.

Prakticky ve všech českých kriminálkách jsou podle něj gangsteři směšné postavy, stejně jako policajti. "Doby, kdy z DAMU lezl Matásek, Vetchý, Landa, Vašut a další testosteronoví chlapi, jsou pryč. Ale není tu ani žádný nový Kopecký, Nárožný, Menšík, Sovák, Kemr, Hrušinský, Tříska..." posteskl si.

"Většina současných herců smrdí v trapných telenovelách level Venezuela a stejně hrají a vypadají i když se pak snaží tvořit umění na stříbrném plátně. Šmíra zaleze pod kůži a těžko se maže z mozku prkenný slizoun z modrého kódu, když se koukáte na drama v kině," dodal.

Sám sebe se proto ptá: "Do prdele co na těch školách dělají? Na FAMU je to tedy jasné, tam na režii partička hipstrů dělala naprosté kraviny a z té školy lezli místo režisérů nepoužitelní diletanti. Že se něco podobného bude dít i na škole herectví, je ovšem překvapení. Ale děje se."

Naopak je pro něj fascinující, že když už se vyskytne někdo výjimečný, tak si "neškrtne". "V nějaké, jinak blbé slovenské pohádce, jsem před lety viděl opravdu krásnou mladou herečku. (Nejsem si jistý, jestli se dnes může o něčí kráse takhle psát, ale risknu to.) Jaké bylo moje překvapení, když jsem zjistil, že je to Češka Petra Šimberová. V Hollywoodu by udělala kariéru jako blázen i kdyby vůbec neuměla hrát (což umí), protože prostě opravdu je to nádherná éterická žena srovnatelná třeba s Natalií Portman a ať se vám to líbí nebo ne, tak prostě je to pro úspěch u filmu výhoda," tvrdí.

V Čechách ale nemá šanci. Kdykoli je potřeba obsadit dobře vypadající mladou herečku, všichni podle něj vezmou Vicu Kerekes nebo Táňu Pauhofovou. Ty sice považuje za dobré herečky, je ale prý trapné, když pokaždé, když se má na plátně českého filmu objevit svůdná žena, objeví se ta samá herečka, a táhne jí na 40.

Fascinujíce ho také, že se neobsazují dobří starší herci. "Je takřka zločin, že lidi jako Nárožný, Pepa Dvořák, Přeučil a další, se po letech objeví na plátně až ve filmu diletanta Magnuska!!! Tohle je pro český film zcela zásadní problém. Protože dobré herce a režiséry nevytáhnete jen tak z klobouku a i kdyby se teď něco zásadně změnilo, tohle sucho se bude projevovat následujících třicet let. Je to opravdu smutné, protože na lepší časy se rozhodně neblýská. Nevím kdo sedí na přijímačkách na DAMU, ale neměl by tam sedět. Dělá to úplně blbě," dodal.

Témata: filmy Vica Kerekes herci